برای درمان استرس و اضطراب چه کنیم ؟

  • راه های کاهش استرس ، کاهش استرس و اضطراب ، علائم استرس و اضطراب
  • راه های جلوگیری از استرس و اضطراب ، عوارض استرس و فکر زیاد
  • درمان استرس و اضطراب ، درمان افسردگی و استرس ، مقابله با استرس 
  • درمان استرس و اضطراب در کودکان، نوجوانان، جوانان، زنان، مردان و سالمندان

[postbox2 txt=”مشکلات مربوط به استرس، علائم و درمان آن”]

استرس داشتن، همیشه هم بد نیست !

کمتر انسانی را می توان یافت که استرس را تجربه نکرده باشد. بالاخره در هر مرحله ای از زندگی، چه در امتحان، مصاحبه ی شغلی، تشکیل زندگی و … استرس آنچنان با انسان همراه می شود که بعضی اوقات حتی می توان از آن به عنوان یک دوست که خیرمان را می خواهد نام برد. اما هر چیزی زیادی اش می تواند دردسر ساز باشد. اضطراب و استرس هم در حد عادی محرک و برانگیزاننده است ولی بیشتر از حد آن می تواند اثرات بسیار مخربی بر روح و جسم مان بگذارد. با توجه به اینکه کنترل استرس می تواند کار بسیار سختی شود، در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که چگونه باید با استرس طوری دوست شویم که از آن به عنوان “تبدیل یک تهدید به فرصت” استفاده کنیم.

استرس و افسردگی در مردان

استرس و افسردگی در مردان معمولاً با تمایل آن ها برای استعمال مواد مخدر رابطه ی مستقیم دارد چرا که در اکثر موارد مردان علاقه ای به بروز علائم استرس و افسردگی ندارند.

استرس و افسردگی در زنان

تحقیقات نشان داده است که زنان، دو تا سه برابر بیشتر از مردان در معرض افسردگی هستند  که البته عامل آن را نمی توان به صورت کامل به هورمون ها ربط داد ولی از آنجا که احساس استرس و افسردگی پس از بلوغ، آغاز و تا سن یائسگی ادامه می یابد، به نظر می رسد که نقش هورمون ها در این امر، چندان هم کم رنگ نیست. در برخی از موارد ممکن است اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی (PMDD) با افسردگی اشتباه گرفته شود در حالی که با تغییر در رژیم غذایی (مانند کاهش چربی، نمک و کافئین و افزایش مصرف کربوهیدرات) می توان تا حد زیادی، اثرات آن را کاهش داد.

استرس و افسردگی بارداری و پس از زایمان

از جمله بازه های زمانی زندگی زنان که می تواند آن ها را به استرس شدید و افسردگی نزدیک کند، دوره ی تصمیم گیری برای بارداری، بارداری و پس از زایمان است. جالب است که استرس و افسردگی پس از زایمان کاملاً شناخته شده است اما استرس و افسردگی در دوران بارداری از جمله مواردی است که کمتر فردی از آن اطلاع دارد. البته زنانی که سابقه ی استرس و افسردگی دارند، بیشتر از سایرین در معرض ابتلاء به استرس و افسردگی بارداری هستند. اما از آنجایی که در این دوران، استفاده از داروهای ضد استرس و افسردگی می تواند تاثیرات قابل توجهی بر جنین بگذارد، معمولاً روانشناسان تلاش می کنند تا استرس و افسردگی در این مقطع از زندگی یک زن را از طریق مشاوره فردی و روان درمانی برطرف کنند.

استرس و افسردگی در کودکان و نوجوانان

استرس ممکن است که در هر سنی اتفاق بیافتد ولی در برخی دوره ها مثل نوجوانی (به دلیل تغییرات وسیعی که در دوره ی بلوغ، از نظر فیزیولوژیکی و روانی صورت می پذیرد)، احتمال استرس بیشتر است. از طرفی کودکانی که به بیش فعالی و اختلالاتی مثل اضطراب و نافرمانی مقابله جویانه (Odd) و اختلال یادگیری مبتلا هستند نیز نسبت به سایر کودکان، نسبت به استرس و افسردگی مستعد تر هستند.

استرس و افسردگی در جوانان

در سن جوانی بحران های عاطفی، تغییر شرایط زندگی پس از بلوغ، ورود به جامعه ی بزرگسالان و … می تواند فرزندان را به سمت استرس راهنمایی کند. در این دوره است که برخی از جوانان به اشتباه، برای بهتر کردن حالشان، وارد دنیای معتادان می شوند. نقش یک مشاور خانواده می تواند در این مرحله بسیار برجسته باشد.

استرس و افسردگی در سالمندان

از آنجا که بسیاری از افراد دوره ی سالمندی را همزمان با دوره ی استرس، افسردگی شدید و از کار افتادگی می دانند، معمولاً استرس و افسردگی که در این دوران ایجاد می شود، پیگیری نمی شود. اما از آنجایی که سالمندان به دلیل ناتوانی های مرتبط با کهولت سن، از بودن در اجتماع و انجام فعالیت های جمعی، سرباز می زنند، احتمال استرس و افسردگی در این گروه بیشتر از سایرین است.

 

برای درمان استرس چه کنیم ؟

اضطراب یک وضعیت روانی بسیار ناخوشایند است که افراد را دچار نگرانی شدید، تشویش ذهنی، ترس، دلهره و… می کند. این موضوع تا به حدی پیش می رود که افراد مضطرب از نظر جسمی هم دچار مشکل می شوند و نمی توانند مثل گذشته درس بخوانند، کار کنند و حتی ممکن است این اختلال بر روابط خانگی شان نیز تأثیر بگذارد. اما آیا درمان اضطراب شدید بدون دارو امکان پذیر است؟

گام اول: خیلی مهم است که بدانیم که چرا استرس داریم :

ناشناخته ها همیشه ترسناک بوده اند و هستند. اینکه بدانیم علت اینکه استرس داریم، چیست، تا حد زیادی به ما کمک می کند که بتوانیم آن را کنترل کنیم. اگر نظر من را بخواهید، از شما می خواهم که بر روی کاغذ مواردی را که برایتان استرس ایجاد می کنند، یادداشت کنید و زمانی را برای فکر کردن به آن ها اختصاص دهید.

 

مثلا امروز قرار کاری دارید و مطمئن هستید که رئیستان با شما برخورد خوبی نخواهد کرد. این موضوع را روی کاغذ بنویسید و در نهایت به این فکر کنید که اگر چنین برخوردی با شما شد چه خواهید کرد! از شغلتان استعفا می دهید، سعی می کنید که رئیستان را قانع کنید و یا اینکه قبول می کنید که اشتباهی مرتکب شده اید و باید تاوان آن را پس بدهید و عصبانیت رئیستان را به عنوان این تاوان قبول می کنید.

حالا که یکبار آنچه ممکن است اتفاق بیفتد را در ذهنتان مرور کردید، در مرحله ی بعدی باید این نکته را به خودتان گوشزد کنید که ” تابحال هیچ موردی گزارش نشده است که استرس راهگشای کاری باشد“. منظورمان این است که استرس اگر مشکلی را حل می کرد، مغازه ها استرس را می فروختند پس مطمئن باشید که اگر بتوانیم استرسمان را کنترل کنیم، بیشتر مشکلاتی را که ممکن است با آن ها روبرو شویم، حل خواهیم کرد.

گام دوم: مسائل را بیش از حد در ذهنتان بزرگ نکنید !

“تفکر وسواس گونه” یکی از مواردی است که در نهایت به استرس می انجامد. به عنوان مثال اگر من فکر می کنم که اگر از خط کشی خیابان رد شوم، درصدی احتمال دارد که یک راننده ی از خدا بی خبر از خط قرمز عبور کند و به من بزند، هنگام رد شدن، حتما دچار استرس خواهم شد. چرا؟ چون بر روی این موضوع تمرکز کرده ام و مطمئنا چنان در ذهنم آن را هایلایت کرده ام که به صورت کلی رد شدن از خیابان برایم به یک معضل تبدیل شده است.

اما چگونه می توان اینگونه تفکر را کنترل کرد؟

شاید یکی از راه ها این باشد که عینک بد بینی مان را در آوریم و نیمه ی پر لیوان را ببینیم! در موضوع تصادف کردن و چراغ قرمز، احتمال بیشتر این است که ما به سلامت از خیابان عبور خواهیم کرد. پس اگر سعی کنیم بر روی نکات مثبت تمرکز کنیم، با احتمال بسیار، نتایج مثبتی هم کسب خواهیم کرد.
مشاوره فردی

مشاوره فردی فرصتی را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید با یک روانشناس حرفه ای درباره ی آنچه ذهنتان را به خود مشغول کرده است، صحبت کنید. مشاوره فردی به شما کمک می کند تا استرس ها و محرک های روانی را شناسایی و به همراه یک روانشناس متخصص و یا روانپزشک در جهت رفع آن ها اقدام کنید. یک روان درمانگر به شما کمک می کند تا در محیط خانوادگی یا کاری بتوانید ارتباطات سالمی را برقرار کنید و به صورت تدریجی خودتان را به پرداختن به علایق تان عادت دهید.

مشاوره گروهی

جلسات مشاوره گروهی این امکان را فراهم می کند تا با افراد دیگری که همانند شما با استرس و اضطراب دست و پنجه نرم می کنند، آشنا شوید، تجربیات آن ها را بشنوید و درباره ی احساسات و تجربه های خودتان با آن ها صحبت کنید. از مزایای جلسات گروهی مشاوره این است که می توانید راه هایی متفاوت اندیشیدن به مساله ای که برایتان پیش آمده را هم یاد بگیرید.

روان درمانی

این روش معمول تر است و مطابق با آن، درمانگر به شما کمک خواهد کرد که الگوها و انگیزه های رفتاری تان را (همان هایی که شاید نشناختن شان موجب شده تا به سمت استرس و اضطراب پیش بروید) کشف کنید.

مشاوره خانواده 

استرس و اضطراب می تواند تمامی افراد خانواده را به نوعی درگیر خود کند. اگر شما مضطرب باشید، خانواده تان نیز آن را احساس خواهد کرد و متاسفانه، اگرچه افراد خانواده تان نیت خوبی برای مداوای شما خواهند داشت ولی با راهنمایی های غیرحرفه ای شان ممکن است شما را به سمت نادرستی هدایت کنند. در این مواقع است که حضور یک مشاور خانواده متخصص می تواند بسیار راهگشا باشد. با مشورت با یک مشاور خانواده می توانیم علائم استرس را بشناسیم و با مشاهده ی آن ها بتوانیم اعضای خانواده را به سمت پیشگیری و یا درمان هدایت کنیم.

درمان بین فردی 

درمان بین فردی بر اینکه چگونه روابط شما با دیگران می تواند بر استرسی که دارید، تاثیر بگذارد، متمرکز می شود. درمان بین فردی به شما کمک می کند تا با مکانیسم حل تعارض، بتوانید ارتباط موثری با دیگران برقرار کنید.

 

درمان شناختی، رفتار درمانی و شناخت رفتار درمانی

بر نحوه ی تاثیر افکار و رفتارها بر استرس و اضطراب متمرکز است. یک مشاور روانشناس حرفه ای ممکن است تمرین هایی را برای شما در نظر بگیرد، که بایستی آن ها را انجام دهید.

[bannerkh]

روان درمانی :

روان درمانی یا “حرف درمانی” یک روش درمانی موثر برای درمان استرس و اضطراب است. اگرچه ممکن است در مواقعی که استرس بسیار شدید است، این روش به تنهایی پاسخگو نباشد و باید از دارو درمانی استفاده نمود ولی در این گونه موارد نیز روان درمانی می تواند تاثیر بسزایی در کنار استفاده از دارو بر روند درمان داشته باشد. در ادامه به بررسی برخی از تکنیک های روان درمانی در مقابل استرس و اضطراب می پردازیم.

بگذار که برود!

یکی از دلایل استرس و اضطراب، زندگی کردن در گذشته است! شاید گذشته مهم باشد ولی به اندازه ی لحظه ی حال و آینده مهم نیست. بگذارید هر آنچه که شما را پریشان می کند برود! بگذارید اضطراب هایی که اتفاقات گذشته، ایجاد می کنند بروند. در این راستا یکی از تکنیک ها ” مراقبه درخت” است که مطابق آن خودمان را مانند درختی در حال رشد و جوانه زدن در نظر می گیریم.

از دیگر تکنیک های اینکه “بگذارید برود”! این است که سعی کنید به جای اینکه همیشه در سرتان زندگی کنید ( منظورمان این است که همیشه به همه چیز فکر کنید)، بر تنفس کردن تان تمرکز کنید. تکنیک دیگر این است که سعی کنید در زمانی که کاری را انجام می دهید، تمام توجه تان را فقط به انجام آن کار معطوف کنید. به عنوان مثال وقتی رانندگی می کنید، تلفن همراه تان را خاموش کنید و به هیچ موسیقی گوش ندهید، فقط به رانندگی فکر کنید و سعی کنید جاده را احساس کنید. این تکنیک کمک می کند تا جلوی ورود الگوهای تفکر منفی را به ذهنتان بگیرید.

مغزتو متعادل کن!

البته نمی توان همه چیز را به گردن ژن انداخت! مغز هم تاثیر بسزایی بر احساسات می گذارد که می توان از طریق روان درمانی به آن ها جهت داد. به عنوان مثال این گونه به نظر می رسد که در افسردگی لوب جلویی در سمت چپ که با اثرگذاری مثبت و حافظه همراه است، غیرفعال می شود، در حالی که در اضطراب، قسمت لوب جلویی در بخش راستی فعالیت بیش از حد خواهد داشت، بنابراین برای برخی، جلسات نوروفیدبک، ضروری خواهد بود.

قرار نیست که احساس ضعف کنی!

بسیاری از افرادی که به استرس مبتلا هستند، فکر می کنند که ضعیف بودن عامل آن است و از این موضوع خجالت می کشند. از جمله تکنیک های فائق آمدن بر این موضوع، این است که شجره نامه ی خود را بکشید و ببینید که بین افراد خانواده تان چه کسانی با اضطراب، افسردگی و تروما دست و پنجه نرم کرده اند! ژنتیک می تواند بسیار تاثیر گذار باشد و از همه مهم تر، تاثیراتی که سایر عوامل بر ژن ها اعمال می کنند نیز بسیار اهمیت دارند. از طرفی دیگر گاهی تجمع آسییب های کوچک می تواند یک آسیب بزرگ را به همراه داشته باشد.

وقتشه به خودت بیشتر برسی!

آرامش داشتن، نعمت بزرگی است که زمانی متوجه آن می شویم که آن را نداشته باشیم! از جمله مواردی که بسیار حائز اهمیت است این است که به رژیم غذایی، ورزش و خوابمان توجه کنیم، چرا که همه ی آن ها تاثیر قابل توجهی بر مغز خواهند گذاشت.

 

 

  • یکی از راه های کاهش استرس و رسیدن به آرامش، انجام حرکات مرتبط با آرام سازی اندام ها (چیزی که خارجی ها به آن ریلکسیشن می گویند!) است. خیلی مهم است که ورزشی را انتخاب کنیم که به آن علاقه داشته باشیم. پس اگر تی آر ایکس مد است، لطفا در این زمینه مد گرایی را کنار بگذارید و به سمتی پیش بروید که زمینه آرامش را برایتان فراهم کند.
  • اگر روزی چند فنجان قهوه کافئین دار می نوشید! وقتش رسیده است که به این عادت اشتباه، پایان دهید (دقت کنید که کافئین ممکن است در برخی از قرص ها و مواد دارویی هم وجود داشته باشند).
  • دو فاکتور مهمی که برای خواب خوب در نظر گرفته می شود، کمیت و کفیت است. از نظر کمی، برای یک بزرگسال، ۸ ساعت خواب کافی است اما استرس می تواند در هم در کمیت و هم در کیفیت خوابمان ما را با مشکلات بسیاری روبرو سازد. برای اینکه بتوانیم در این زمینه، استرس مان را کنترل کنیم بهتر است:
• پس زمینه های ذهنی که در طول روز برایمان اتفاق افتاده است را رها کنیم
• برای خوابمان، برنامه ریزی کنیم
• از راحتی تختمان، اطمینان حاصل کنیم
• دمای اتاق خوابمان را به سمت گرما نبریم

زمانی را برای فکر کردن به استرس هایت اختصاص بده

بد نیست که هر از گاهی را به فکر کردن درباره ی ترس هایمان اختصاص دهیم. دراز بکشیم، به آرامی نفس بکشیم و به این موضوع فکر کنیم که ترس یا استرسمان به خاطر چیست؟ آیا می توانیم آن را مدیریت کنیم؟ آیا نیاز داریم که از یک مشاور روان شناس کمک بخواهیم؟

رئیس ذهن خودت باش!

نباید به این قانع باشیم که فقط تفکرات منفی را از ذهنمان خارج کنیم! قدم بعدی در این راه این است که جای خالی تفکرات منفی را با تفکات مثبت پر کنیم. باید بتوانیم خودمان را در حالتی تصور کنیم که بر ترس هایمان غلبه کرده ایم.

کمی با دیگران دوست تر شو!

بودن در جمع و انجام کارهای مثبت گروهی، می تواند نقش موثری در کنترل استرس مان داشته باشد. به صورت داوطلبانه در فعالیت های گروهی شرکت کردن این فرصت را در اختیارمان قرار می دهد که بتوانیم زندگی را از نگاه سایر افراد جامعه هم ببینیم و در نتیجه کمی در “تفکرات وسواس گونه مان نسبت به مسائل مختلف” تجدید نظر کنیم، ضمن آنکه سرمان هم گرم می شود و زمان کمتری را به استرس داشتن، اختصاص می دهیم.

[fb]

یک مشاور حرفه ای روانشناسی در زمینه کنترل استرس چه کمکی به ما می کند؟ 

یک روانشناس متخصص حرفه ای، علائم و حالت‌های فرد را جویا می شود تا به این اطمینان خاطر برسد که مفهوم درک شده از استرس و اضطراب با تعریف و نشانه‌های حقیقی آن همخوانی دارد یا خیر! وارد شدن فرد در رابطه درمانی به او کمک می‌کند تا سخنان و احساساتی که تصور می‌کرده است که بیان آن ها برای دیگران صحیح نیست، مطرح کند که این همدلی، اولین قدم انگیزشی در راه درمان استرس است. روانشناس با آگاهی از موارد مذکور می‌تواند نوع و میزان استرس را تشخیص دهد و با توجه به شخصیت فرد، درمان مناسب را آغاز کند. درمان‌های استرس با رویکردهای مختلف مانند طرح‌واره، شناختی و رفتاری، واقعیت درمانی و… انجام‌ می پذیرد و در مواقعی نیز لازم است که همراه با روان‌درمانی، دارودرمانی و ارجاع دادن به روان‌پزشک نیز انجام گیرد.

            دریافت مشاوره روانشناسی استرس و اضطراب تلفنی 

شما میتوانید برای ریشه یابی مشکلات خود و مشورت با مشاوران متخصص و با تجربه، همین حالا از طریق تلفن ثابت با شماره مرکز ما تماس بگیرید.

موضوعات داغ در زمینه استرس که ممکن است ذهنتان را مشغول کرده باشند :

  • استرس در نوجوانان
  • استرس و اضطراب در بانوان و  آقایان
  • استرس کنکور
  • استرس امتحان
  • استرس و اضطراب در زندگی مشترک
  • استرس دوری از وطن
  • استرس مرگ عزیزان
  • استرس آینده 
  • علل استرس
  • نشانه های استرس
  • استرس در محل کار
  • استرس ازدواج
  • استرس و اضطراب شدید
  • اختلالات خواب و خوراک ناشی از استرس
  • ریشه یابی استرس

چرا مشاوره تلفنی استرس و اضطراب ؟

    • چون همین حالا می توانم به یک مشاوره آگاه دسترسی داشته باشم و نیاز به گرفتن وقت ملاقات نیست
    • چون لازم نیست که مسافت زیادی را برای رفتن به مرکز طی کنم
    • چون می خواهم اطلاعات تماسم محرمانه باشد
    • چون هیچ محدودیت زمانی و مکانی را نمی خواهم
    • چون می خواهم در کم ترین زمان ممکن، مشکلی را که دارم برطرف کنم، بدون اینکه حتی یک دقیقه را تلف کنم
    • چون به مراکز مشاوره دسترسی ندارم و نیاز دارم که با یک فرد آگاه صحبت کنم

در چه زمینه هایی می توانیم از مشاوران خانواده کمک بگیریم؟

این نکته را نباید فراموش کنیم که مشکلات آنقدر که فکر می کنیم بزرگ نیستند ولی اگر نتوانیم آنها را به شیوه های مناسب روانشناسی حل کنیم، ممکن است تبدیل به یک معضل جدی شده و در بسیاری از موارد حتی سبب فروپاشیدن خانواده مان شوند. اگر بر سر دوراهی یا چند راهی مانده اید، اگر نمی دانید باید چه کار کنید، اگر فکر می کنید هیچ کس نمی تواند بهتان کمک کند و یا اگر احساس می کنید چاره ای ندارید، پیشنهاد می کنیم قبل از هر اقدامی، با مشاوران روانشناسی خانه مشاوره تماس بگیرید. 

مشاوره در زمینه مشکلات و انحرافات جنسی

ناتوانی جنسی، سردمزاجی، اختلال نعوظ، دیر انزالی، زود انزالی، کودک آزاری، سادیسم، مازوخیزم و …

مشاوره ازدواج 

ازدواج موفق، اختلاف سنی، مسائل جنسی ازدواج، خیانت، تفاوت فرهنگی، اختلاف طبقاتی، طلاق، دوستی قبل از ازدواج، دوران نامزدی، مسائل جنسی دوران عقد، حد و حدود رابطه، اختلافات خانوادگی و …

مشاوره خیانت 

خیانت در زندگی مشترک، خیانت همسر، راهکارهای پیشگیری از خیانت، ادامه رابطه پس از خیانت، طلاق و …

مشاوره در زمینه سلامت و آموزش جنسی 

بارداری، بیماری های مقاربتی و بهداشت جنسی، پیشگیری از بارداری، بهداشت جنسی، مهارت های بالا بردن کیفیت رابطه جنسی و …

مشاوره در زمینه کودکان و نوجوانان

بلوغ، طلاق والدین، بهترین روش های تربیتی، ریشه کن کردن حسادت و ترس در کودکان، اختلالات یادگیری و روانی کودکان، رابطه با جنس مخالف در نوجوانان، رفتارهای پرخطر دوران نوجوانی، اعتیاد در نوجوانان و…

مشاوره طلاق

تقاضاهای نامتعارف جنسی، عدم تفاهم جنسی (گرم مزاجی، سرد مزاجی)، بدبینی، پارانوئید، دخالت خانواده ها، عدم علاقه، مشکلات ارتباطی، مشکلات مالی، اعتیاد، سرنوشت فرزندان پس از طلاق و …

مشاوره در زمینه ترک اعتیاد

علائم اعتیاد، ترک اعتیاد، برگشت به مواد پس از ترک، مصرف گل در نوجوانان، شکست عشقی و اعتیاد، اعتیاد در دختران، روش های تضمینی ترک و …

مشاوره ترس و وحشت

غلبه بر انواع ترس مانند ترس از تنهایی، ترس از ازدواج، ارتفاع و … ، ترس های بجامانده از دوران کودکی، درمان ترس و …

مشاوره سالمندان

نگهداری از سالمندان مبتلا به آلزایمر، افسردگی سالمندان، اختلالات خواب در سالمندان، احساس تنهایی در سالمندان، سالمندان و کناره گیری از جامعه و ….

مشاوره افسردگی

افسردگی در کودکان، نوجوانان، جوانان، بزرگسالان، میان سالان و سالمندان، افسردگی در چهل سالگی، افسردگی پس از زایمان، افسردگی پس از جدایی، شکست عشقی و افسردگی، خودکشی به دلیل افسردگی در جوانان، علل افسردگی، اختلالات خواب، سوء استفاده جنسی از کودکان و افسردگی و …

[postbox3 txt=”مرکز مشاوره استرس و اضطراب”]

مرکز مشاوره در موضوعات زیر به شما کمک می کند:
  • راه های کاهش استرس ، کاهش استرس و اضطراب ، علائم استرس و اضطراب
  • راه های جلوگیری از استرس و اضطراب ، عوارض استرس و فکر زیاد
  • درمان استرس و اضطراب ، درمان افسردگی و استرس ، مقابله با استرس 
  • درمان استرس و اضطراب در کودکان، نوجوانان، جوانان، زنان، مردان و سالمندان
راهنمای مطالعه
تماس با مشاور تماس با مشاور تماس با مشاور
تماس با مشاور تماس با مشاور تماس با مشاور