راههای مقابله با وسواس فکری

  • راههای درمان وسواس فکری ، درمان وسواس فکری عملی ، وسواس فکری چیست
  • مشاوره وسواس نجاست ، درمان وسواس فکری شدید ، درمان وسواس شستشو
  •  درمان وسواس فکری بدون دارو ، درمان وسواس عملی ، علایم وسواس فکری
  • راه های رهایی از افکار منفی ، انواع وسواس فکری ، وسواس فکری را چگونه درمان کنیم

اختلال وسواس فکری و حکایت وسواسی هایی که دیگر خسته شده اند!

نظم و ترتیب و انجام دادن کارها به بهترین نحو برای بسیاری از ما مهم است اما گاهی اوقات اهمیت دادن به تمیزی و نظم و ترتیب در بعضی تبدیل به وسواس می شود. افکار وسواسی که به معنای فکر کردن مداوم به یک تصویر یا مسئله خاص است هم از دیگر نمودهای اختلال وسواس است. وسواس یک بیماری روانی جدی است و می تواند چنان تأثیری بر فرد بگذارد که افراد خانواده و دوستان و آشنایانش ترکش کنند و حتی فرصت های تحصیلی و شغلی را از دست بدهد.

[postbox2 txt=”وسواس”]

وسواس فکری چیست ؟

قبل از پرداختن به هر موضوعی بهتر است که کمی درباره ی اینکه اصلا وسواس چیست صحبت کنیم. وسواس به عنوان “عدم توانایی فرد برای توقف فکر کردن درباره ی یک موضوع یا احساسی خاص” (بدون اینکه اضطراب زیاد حاصل از آن مانع فکر کردن به آن شود) تعریف می شود. در زمینه وسواس، اختلال وسواس فکری (OCD) مطرح می شود که در آن ممکن است که فرد فقط وسواس و یا حالتی که خود را به انجام کاری اجبار می کند و یا در مواردی هر دو را نشان دهد. نمونه ای از وسواس OCD این است که فرد نمی تواند از فکر کردن به گرد و خاک و یا میکروب های روی سطوح، دست بر دارد.

علایم وسواس فکری :

برخی از روش هایی که به وسیله آن ها می توانیم افراد مبتلا به وسواس فکری را تشخیص دهیم:

تست های فیزیکی 

تست های فیزیکی نیز کمک می کنند تا مشکلات حاصل از وسواس، ریشه یابی شوند.

 

معیارهای تشخیصی

روانشناسان ممکن است از معیارهایی برای تشخیص OCD استفاده کنند.

 

ارزیابی های روانشناسی 

شامل بحث در زمینه تفکرات، احساسات، علائم و الگوهای رفتاری است تا میزان وسواس و حد تاثیر آن بر کیفیت زندگی مشخص شود.


چالش تشخیص OCD :

در برخی از موارد، تشخیص OCD دشوار است زیرا ممکن است که علائم آن به اختلال اضطراب (anxiety disorders)، افسردگی (depression)، اسکیزوفرنی (schizophrenia) یا سایر اختلالات روانی، بسیار شبیه باشد. از طرفی ممکن است که یک فرد علاوه بر اینکه اختلال OCD را دارد، به یکی از بیماری های روانی دیگر نیز، مبتلا باشد. در اینگونه موارد است که یک روانشناس با تجربه و یک روانپزشک متخصص می توان با تشخیص صحیح، در روند درمان تاثیر شگرفی داشته باشد.

اگر وسواس در زمینه های مختلف، بر روند زندگی تان تاثیر گذاشته است، با مشاوران روانشناس خانه مشاوره تماس بگیرید.

درمان وسواس فکری :

 

اگر جایی شنیدید که ممکن است که وسواس فکری به طور کامل درمان نشود، دست و پایتان را گم نکنید و نترسید! آنچه در این زمینه اهمیت دارد این است که علائم حاصل از این بیماری تحت کنترل مان در آیند و نتوانند تاثیر بسیاری بر روند زندگی مان بگذارند. بر حسب شدت بیماری OCD، برخی ممکن است که به درمان های طولانی مدت و یا شدید تر نیاز داشته باشند. اما به طور کلی دو روش درمانی اصلی برای OCD، روان درمانی و دارو درمانی هستند و در اغلب موارد ترکیبی از هر دو (روان درمانی همراه با دارو درمانی) می تواند نتایج شگفت آوری را حاصل آورد.

روان درمانی چگونه به مقابله در برابر وسواس کمک می کند ؟

رفتار درمانی شناختی (Cognitive behavioral therapy) که به اختصار به آن CBT گفته می شود، نوعی از روان درمانی است که برای بسیاری از افرادی که به نوعی درگیر OCD هستند، موثر است. درمان رویارویی و جلوگیری از پاسخ (Exposure and response prevention) که به آن ERP نیز گفته می شود، مولفه ای از درمان CBT است و فرد مبتلا به وسواس را به صورت تدریجی در معرض آنچه نسبت به آن وسواس دارد، قرار می دهد که موجب می شود که در برابر اجبار حاصل از وسواس، مقاومت شکل گیرد.

ERP نیازمند تلاش و تمرین است اما آنچه مهم است این است که یک فرد وسواسی باید یاد بگیرد که چگونه وسواس و اجبار حاصل از آن را مدیریت کند، چرا که مدیریت آن به طرز شگفت آوری، موجب ارتقاء سطح کیفی زندگی می شود.

برای ارتباط با مشاوران روانشناس، می توانید با مشاوران خانه مشاوره تماس بگیرید.

انواع وسواس فکری :

به طور کلی دسته بندی وسواس ها، روندی علمی نیست چرا که وسواس فکری یک اختلال است و فردی که به نوعی با آن دست و پنجه نرم می کند ممکن است که در یک دسته و یا در دسته های متعددی قرار گیرد. به طور کلی می توانیم انواع وسواس فکری را به صورت زیر تعریف کنیم:

وسواس شستشو :

شاید بیشتر افراد، در دوره ای از زندگی شان به نوعی با این نوع از وسواس، درگیر شده باشند. وسواس شستشو تا حد زیادی می تواند آزار دهنده باشد، چرا که فردی که به آن مبتلاست به صورت مداوم بر این موضوع تمرکز می کند که آلودگی ها در همه جا وجود دارند و هر ثانیه در حال حمله هستند! البته انواع مختلف دیگری هم در زمینه وسواس شستشو وجود دارد.

به عنوان مثال در زمینه وسواس شستشو افرادی را مشاهده می کنیم که احساس می کنند، شستشوی شان مورد قبول نبوده و ساعت های زیادی را زیر دوش حمام، زندگی می گذراند. فردی که به شستشو وسواس دارد، دچار افکار اضطرابی در این زمینه می شود و برخی اوقات مشاهده این افراد در حالی که روبرویتان ایستاده اند و برای ۱۰ امین بار اقدام به شستن دست هایشان می کنند، می تواند کمی ترسناک و البته نگران کننده باشد.

با این وجود وسواس شستشو جزء درمان پذیر ترین وسواس ها هستند. یک مشاور متخصص روان شناسی می تواند با بررسی دقیق علائم، بهترین راهکار را در این زمینه ارائه دهد.

وسواس ناقص انجام دادن کارها :

یکی دیگر از وسواس های شایعی که وجود دارد این است که فرد وسواسی فکر می کند کارها را درست انجام نداده است. به عنوان مثال شاید افرادی را دیده باشید که پس از قفل کردن ماشینشان و طی کردن مسافتی، دوباره راه را بر می گردند تا مطمئن شوند که قفل ماشین را زده اند و یا برخی که پس از بستن در خانه، تفکر اضطرابی که نکند در خانه را نبسته باشم، تا زمان بازگشت دوباره به خانه، گریبان گیرشان است.


اگر همیشه اضطراب دارید که چیزی را جا گذاشته اید یا کاری را ناقص انجام داده اید، با مشاوران خانواده و روانشناسی خانه مشاوره تماس بگیرید.

وسواس عدم تقارن :

وسواس عدم تقارن نیز جز وسواس هایی است که بسیاری از افراد به آن دچار هستند. البته باید به این نکته دقت کنیم که وسواس به حالتی گفته می شود که تمرکز بیش از حد بر روی یک موضوع یا حس، موجب اختلال در روند زندگی می شود ولی اگر به حدی باشد که صدمه وارد نکند، نیازی به وسواس به خرج دادن بر روی آن وجود ندارد!

برای مشاوره تلفنی در زمینه درمان وسواس می توانید با مشاوران روانشناس خانه مشاوره تماس بگیرید.

راه رهایی از افکار منفی :

هر چقدر هم که تلاش کنیم افکار منفی را نادیده بگیریم، در برخی از مواقع، در مقابل آن ها کم می آوریم. افکار منفی می توانند تاثیرات بسیار مخربی بر زندگی مان بگذارند به همین دلیل لازم است هر چه سریعتر برای رهایی از آن ها فکری کنیم! وسواس می تواند منجر شود که با افکار منفی بسیاری روبرو شویم و مدام در حال پرسیدن این قبیل سوالات از خودمان باشیم ” نکند شیر آب را باز گذاشته باشم! نکند خوب دستانم را نشسته باشم ! نکند مریض شوم! نکند در ماشین را قفل نکرده باشم! و …”. از آنجا که زندگی بسیار کوتاه است، باید سعی کنیم از تمامی لحظه ها به درستی استفاده کنیم و وقتمان را برای نگرانی بابت آنچه لزومی ندارد، هدر ندهیم. پیشنهاد می کنیم در این زمینه با مشاوران متخصص روانشناسی خانه مشاوره مشورت کنید.

برای مشاوره در زمینه رهایی از افکار منفی می توانید با مشاوران خانواده و روانشناسی خانه مشاوره تماس بگیرید.

همیشه ما «بهترین تصمیم» را نمی گیریم!

همه انسان ها در زندگی با مشکلات، بحران ها و تعارض هایی دست و پنجه نرم می کنند. هیچ زندگی ای خالی از تنش نیست و موفق ترین و قدرتمندترین آدم ها هم گاهی مضطرب می شوند، شکست می خورند، غم های شدید را تجربه می کنند، کسی را از دست می دهند، به دنبال پاسخ برای سؤال هایشان می گردند، سردرگم می شوند و… به بیانی ساده می توان گفت که همه ما در زندگی به کمک نیاز داریم و نمی توانیم به تنهایی از پس مشکلات بر بیاییم. اینجاست که مشاوره فردی می تواند یاری گر ما باشد. خوشبختانه در عصر حاضر فرهنگ استفاده از خدمات مشاوره فردی فراگیر شده و انسان ها به این باور رسیده اند که وقتی در مورد مسائل مهم زندگی به کمک نیاز دارند، بهتر است که به جای کمک گرفتن از یک دوست یا آشنا، از یک مشاور متخصص کمک بگیرند. کسی که در این رشته تحصیل کرده و صاحب تخصص و تجربه است.

            دریافت مشاوره روانشناسی وسواس تلفنی

شما میتوانید برای ریشه یابی مشکلات خود و مشورت با مشاوران متخصص و با تجربه، همین حالا از طریق تلفن ثابت با شماره مرکز ما تماس بگیرید.

چرا مشاوره تلفنی درمان وسواس ؟

    • چون همین حالا می توانم به یک مشاوره آگاه دسترسی داشته باشم و نیاز به گرفتن وقت ملاقات نیست
    • چون لازم نیست که مسافت زیادی را برای رفتن به مرکز طی کنم
    • چون می خواهم اطلاعات تماسم محرمانه باشد
    • چون هیچ محدودیت زمانی و مکانی را نمی خواهم
    • چون می خواهم در کم ترین زمان ممکن، مشکلی را که دارم برطرف کنم، بدون اینکه حتی یک دقیقه را تلف کنم
    • چون به مراکز مشاوره دسترسی ندارم و نیاز دارم که با یک فرد آگاه صحبت کنم

[typed string0=”با یک تماس تلفنی بهترین راه حل مشکلات خود را پیدا کنید” typeSpeed=”50″ startDelay=”10″ backSpeed=”40″ backDelay=”500″ loopCount=”10″ loop=”10″]

موضوعات داغ در زمینه وسواس که ممکن است ذهنتان را مشغول کرده باشند :

  • درمان وسواس فکری شدید
  • علائم وسواس فکری
  • درمان اضطراب فراگیر ناشی از وسواس
  • وسواس فکری ترس از مرگ
  • درمان وسواس فکری مذهبی
  • درمان اختلال شخصیت وسواسی جبری
  • درمان وسواس کودکان
  • روش های درمان وسواس فکری
  • درمان اختلال وسواس موکنی
  • طرز برخورد با بیمار وسواس فکری
  • مدت زمان درمان وسواس فکری
  • درمان وسواس شستشو

در چه زمینه هایی می توانیم از مشاوران کمک بگیریم؟

این نکته را نباید فراموش کنیم که مشکلات آنقدر که فکر می کنیم بزرگ نیستند ولی اگر نتوانیم آنها را به شیوه های مناسب روانشناسی حل کنیم، ممکن است تبدیل به یک معضل جدی شده و در بسیاری از موارد حتی سبب فروپاشیدن خانواده مان شوند. اگر بر سر دوراهی یا چند راهی مانده اید، اگر نمی دانید باید چه کار کنید، اگر فکر می کنید هیچ کس نمی تواند بهتان کمک کند و یا اگر احساس می کنید چاره ای ندارید، پیشنهاد می کنیم قبل از هر اقدامی، با مشاوران روانشناسی خانه مشاوره تماس بگیرید. 

مشاوره در زمینه مشکلات و انحرافات جنسی

ناتوانی جنسی، سردمزاجی، اختلال نعوظ، دیر انزالی، زود انزالی و خود ارضایی، فتیش، کودک آزاری، همجنس گرایی، سادیسم جنسی، مازوخیزم جنسی و …

مشاوره ازدواج 

ازدواج موفق، اختلاف سنی، مسائل جنسی ازدواج، خیانت، تفاوت فرهنگی، اختلاف طبقاتی، طلاق، دوستی قبل از ازدواج، دوران نامزدی، مسائل جنسی دوران عقد، حد و حدود رابطه، اختلافات خانوادگی و …

مشاوره خیانت 

خیانت در زندگی مشترک، خیانت همسر، راهکارهای پیشگیری از خیانت، ادامه رابطه پس از خیانت و یا طلاق و…  

مشاوره در زمینه سلامت و آموزش جنسی 

بارداری، بیماری های مقاربتی و بهداشت جنسی، پیشگیری از بارداری، بهداشت جنسی، مهارت های بالا بردن کیفیت رابطه جنسی و …

مشاوره در زمینه کودکان و نوجوانان

بلوغ، طلاق والدین، بهترین روش های تربیتی، ریشه کن کردن حسادت و ترس در کودکان، اختلالات یادگیری و روانی کودکان، رابطه با جنس مخالف در نوجوانان، رفتارهای پرخطر دوران نوجوانی، اعتیاد در نوجوانان و…

مشاوره طلاق

تقاضاهای نامتعارف جنسی، عدم تفاهم جنسی (گرم مزاجی، سرد مزاجی)، بدبینی، پارانوئید، دخالت خانواده ها، عدم علاقه، مشکلات ارتباطی، مشکلات مالی، اعتیاد، سرنوشت فرزندان پس از طلاق و …

مشاوره در زمینه ترک اعتیاد

علائم اعتیاد، ترک اعتیاد، برگشت به مواد پس از ترک، مصرف گل در نوجوانان، شکست عشقی و اعتیاد، اعتیاد در دختران، روش های تضمینی ترک و …

مشاوره ترس و وحشت

غلبه بر انواع ترس مانند ترس از تنهایی، ترس از ازدواج، ارتفاع و …، ترس های بجامانده از دوران کودکی، درمان ترس و …

مشاوره سالمندان

نگهداری از سالمندان مبتلا به آلزایمر، افسردگی سالمندان، اختلالات خواب در سالمندان، احساس تنهایی در سالمندان، سالمندان و کناره گیری از جامعه و ….

مشاوره افسردگی

افسردگی در کودکان، نوجوانان، جوانان، بزرگسالان، میان سالان و سالمندان، افسردگی در چهل سالگی، افسردگی پس از زایمان، افسردگی پس از جدایی، شکست عشقی و افسردگی، خودکشی به دلیل افسردگی در جوانان، علل افسردگی، اختلالات خواب، سوء استفاده جنسی از کودکان و افسردگی و …

[postbox2 txt=”وسواس”] مرکز مشاوره در موضوعات زیر به شما کمک می کند:

  • راههای درمان وسواس فکری ، درمان وسواس فکری عملی ، وسواس فکری چیست
  • مشاوره وسواس نجاست ، درمان وسواس فکری شدید ، درمان وسواس شستشو
  •  درمان وسواس فکری بدون دارو ، درمان وسواس عملی ، علایم وسواس فکری
  • راه های رهایی از افکار منفی ، انواع وسواس فکری ، وسواس فکری را چگونه درمان کنیم
راهنمای مطالعه
تماس با مشاور تماس با مشاور تماس با مشاور
تماس با مشاور تماس با مشاور تماس با مشاور