قبولی در کنکور با تکنیک ده بیست سه پونزده!

قبولی در کنکور با تکنیک ده بیست سه پونزده!

مگه ما چی مون کمتر از رتبه های برتر کنکوره ؟

قبولی در کنکورمی دونی امروز داشتم به چی فکر می کردم؟ من سال کنکور خیلی درس خوندم. می رفتم می شستم سر کلاس استادهای خفن و وانمود می کردم که یه کنکوری تلاشگرم و خانوادم هم ذوق می کردن که از صبح تا شب دارم برای قبول شدن تو کنکور سعی می کنم! ولی حقیقت این که من با او همه تلاش به اون چیزی که می خواستم نرسیدم. اما چرا؟ با من همراه باشین تا بررسی کنیم چرا علی رغم تلاش هایی که می کنیم ممکنه به نتیجه ی دلخواهمون نرسیم و باید چی کار کنیم که غول کنکور کمتر برامون شاخ و شونه بکشه!

اصلاً برای چی داری کنکور می دی؟

برنامه ریزی کنکورآقا اصلاً چرا اینقدر داری خودتو تو زحمت می اندازی؟ دلیلشو می دونی؟ یا مثلاً چون فلانی کنکور داره و به یه جایی رسیده شما هم تصمیم گرفتی کنکور بدی؟ اگر جوابت به این سؤال اینه که چون رشته ی X رو دوست داری و می خواهی در آینده در اون رشته ادامه تحصیل بدی و بعداً تو همون رشته فعالیت کنی و نون در بیاری! دمت گرم ولی امیدوارم به این خاطر نباشه که چون دخترخالت رفته تو اون راه موفق شده پس حتماً شما هم می شی! اصلاً یک برگه سفید بردار تا بهت بگه باید چه کار کنیم:

تمرین شماره ۱

یک چند دقیقه ای رو به این اختصاص بده که اصلاً چرا داری این همه درس می خونی تا تو کنکور قبول شی؟ روی کاغذ دلایلش رو بنویس. اگه تونستی خودتو قانع کنی که باید تو کنکور شرکت کنی، میریم سراغ مرحله بعدی! البته یادت باشه که لازم نیست دلایل خیلی محکمه پسندی داشته باشی!

برنامه ریزی کنکور با خانه مشاوره

از این دقیقه که می دونیم چرا باید کنکور بدیم، یک هیچ از بقیه جلوتریم!

بچه ها شاید به نظر مسخره بیاد ولی تا اینجا کار نصف سختی کنکور رو پشت سر گذاشتیم. خیلی از داوطلب های کنکور اصلاً نمیدونن هدفشون چیه ولی ما الان می دونیم و کلی از اونا جلوتریم. اما حالا باید چه کار کنیم؟ بزنین بریم سراغ تمرین شماره ی ۲ …

تمرین شماره ۲

یک دفترچه بردار و تاریخ امروز رو بزن بالای دومین صفحه اش! اولین صفحه چی؟ تو اولین صفحه هر چی دوست داری بنویس! صفحه های بعدی رو هم تا روز کنکور، تاریخ بزن. این دفترچه قراره بشه دفتر برنامه ریزی روزانت.

نگران اینی که چقدر باید درس بخونی؟

آقا ماشین که نیستیم از صبح تا شب درس بخونیم اصلاً کی گفته هر که بیشتر درس بخونه رتبه بهتری کسب می کنه! یه نکته رو همین اول کاری دقت کن بهش! کمیت مهمه ولی نه به اندازه کیفیت!« سعی کن با کیفیت درس بخونی» می گی چجوری؟

تمرین شماره ۳

به این فکر کن که کجا می تونی بهتر و با تمرکز بیشتری درس بخونی! برو چند تا جارو امتحان کن و در نهایت یک جا رو که از نظر نور و صندلی و…. بهترینه انتخاب کن! حالا اون جا رو بچسب بهش تا یه کنکوری دیگه تصاحبش نکرده!

برنامه ریزی کنکور به شیوه خانه مشاوره

.

این جا همون جایی که من برای اولین بار انتخاب کردم ولی چون خیلی گرم بود مجبور شدم برم جای دیگه!

برنامه ریزی به شیوه ی ده بیست سه پونزده، هزار و شصت و شونزده !

برنامه ریزی به شیوه ی ده بیست سه پونزدهیکی از چالش های ذهنی من اینه که همیشه فکر می کنم وقتی عدد ده میاد و بعدش بیست حتماً عدد بعدی باید عددی بزرگتر از بیست باشه! در حالی که این مصرع پر محتوا خیلی ساده این مفهوم رو می رسونه که آقا جان دلیل نداره اگه امروز ده ساعت درس خوندی و فردا بیست ساعت روز بعدش خودت رو بکشی که بیست و چهارساعت درس بخونی! و حتی می تونی سه ساعت ولی با کیفیت بخونی. از من بهت نصیحت خودت رو درگیر اعداد نکن. یه برنامه ریزی حرفه ای درسی یعنی اگر من امروز حالم بده یا اصلاً حوصله درس خوندن ندارم می تونم امروز رو به خودم مرخصی بدم و به جاش زمان دیگه ای جبران کنم. پس یکی از ویژگی های یک برنامه ی خوب اینه که مدام بتونیم بروز رسانیش کنیم.

حتماً می دونی که چرا به برنامه ریزی نیاز داری دیگه؟ چون اگه برنامه نداشته باشی اولش فشنگی شروع می کنی ولی بعد از چند روز بی خیال کنکور می شی! آقا یک ساله دیگه! جدی بگیر این یک سال رو تا بقیه ی سال ها به شوخی بگذره…

یه چیزم بگم! من اون زمان فکر می کردم که همه ی کارهارو خودم می تونم انجام بدم! خودم برنامه ریزی می کردم، خودم اجرا می کردم، خودم به روز رسانی می کردم ولی الان می دونم یه سری کارها هست که باید از کار بلدا بخوام که کمکم کنن. چرا؟ چون نیاز به تجربه داره و من کنکوری اون تجربه لازم را نداشتم. پس تو این زمینه خساست به خرج ندید و از یک مشاور با تجربه بخواین که مطابق ویژگی های منحصر به فردتون، یه برنامه ی حرفه ای براتون بریزه.

حالا چه جوری کمتر درس بخونیم ولی رتبه مون بهتر بشه؟

آفرین! اگر دنبال جواب این سؤالی یعنی آدم باهوشی هستی! یکی از مواردی که باید بهش دقت کنی ضریب درس هاست. یکی دیگه این که بدونی در هر درسی کدوم مبحث مهم تره!

پیش خودمون بمونه ولی یک سری از مباحث رو یکبار هم بخونی زیادیه در حالی که بعضی از جاها رو بارها و بارها باید مرور کنی چون مهمن!

یه چیزی الان یادم افتاد بگم:

بچه ها تک بعدی نباشین! یعنی تو یک روز همه ی وقتتون رو نذارین برای یک درس! تنوع بدین! تنوع خوب چیزیه!

کی گفته اگر استراحت نکنی حتماً موفق می شی!

بریزید دور این حرفارو! حالا یکی یه زمانی اینو گفت که از صبح تا شب درس بخونین موفق می شین! چند نفر هم رفتن این کار رو کردن و کسی اصلاً ازشون خبر نداره که چی شدن! منطقی بخوایم به این داستان نگاه کنیم استراحت و تفریح بخشی از زندگی ما آدماست. حالا نمی گیم از صبح تا شب برید پیک نیک یا بخوابید ولی خداوکیلی اگر با یه برنامه ریزی حرفه ای پیش بری هم می تونی درست حسابی درس بخونی، هم عروسی دختر خالتو که فقط یه باره از دست ندی!

بیخودی استرس نگیر که چرا کم درس خوندی در عوض انرژی ت رو بزار روی اینکه با کیفیت درس بخونی …

بعضی ها هم اصلاً حال درس خوندن ندارن !

بعضی های عزیز باید به این نکته دقت کنن که این یک سال وقت این حرفا نیست! اگر حال ندارن شاید دلیلش این باشه که هنوز حساب دو دوتاشون چهارتا نمی شه! یعنی هنوز نمی دونن چرا دارن برای کنکور درس می خونن و کنکور چی از جونشون می خواد ( اگر جزء این افراد هستی برگرد به تمرین شماره ۱)!

حیفه بچه ها! حیف نیست با همه امیدها و آرزوهامون خداحافظی کنیم؟ بعد کنکور کلی وقت داریم استراحت کنیم، زیر باد کولر هندونه بخوریم و تا لنگ ظهر بخوابیم ولی الآن وقتش نیست پس بزارید کنار این حس و حال هارو!

خب حالا از کجا شروع کنیم به درس خوندن ؟

حتی اگه به من بگی ۲-۱ ماه بیشتر برای کنکور وقت نداری من می گم دمت گرم! همین حالا شروع کن! از من میشنوی خودتو محدود به زمان نکن و بدون اگه به قدر کافی اراده داشته باشی و طبق یه برنامه ی حرفه ای پیش بری، حتماً می تونی! اینکه از کجا شروع کنی به درس خوندن هم کاملاً بستگی به نحوه ی برنامه ریزیت داره اما یه نکته رو بهش حتماً دقت کن: در طول روز هم درس تخصصی بخون هم عمومی! یعنی اینجوری نباشه که یه روز یه عالمه درس های سخت رو پشت هم ردیف کنی و در آخرش افسردگی بگیری! توازن رو حتماً رعایت کن…

اینم یادت باشه که خیلی از اونایی که از اول شروع به مطالعه ی زیاد و بی منطق می کنن دقیقاً تو روزهای مهم بعد عید نفس کم می آرن!

چه رشته ای دوست داری قبول بشی؟ می دونی باید هر درس رو چند درصد بزنی؟

خب اینم یه چالشه! اشتباه اکثر کنکوری ها اینه که فکر می کنن باید همه ی درس ها رو خیلی خوب بزنن تا رتبه خوبی کسب کنن! نه جانِ من! اصلاً برای قبولی در رشته و دانشگاه مورد نظرت نیاز نیست که همه ی درس ها رو بالا بزنی. ولی مهمه که بتونی یک توازن منطقی بین درس ها برقرار کنی. اینجا هم مطمئناً به یه آدم با تجربه نیاز خواهیم داشت “ تا بهمون کمک کنه که وقتمون رو صرف مباحثی کنیم که بیشتر به دردمون می خوره ”

مثلاً در ادامه طرز فکر منِ کنکوری رو می تونید با طرز فکر یک مشاور با  تجربه مقایسه کنید :

هر درس رو چند درصد بزنم برای این که تو رشته x قبول شم ؟
درس نظر من نظر مشاور توضیحات مشاور
ریاضی ۶۰% ۵۰% سرعتت رو در محاسبه باید بیشتر کنی!
زیست ۵۰% ۷۰% تمرکز بیشتر بر تست های کنکور سال های گذشته+ مرور بخش ژنتیک مندلی و بخش گوارش زیست سال دوم
زبان ۸۰% ۸۵% زبانت خوبه! من توقع ۱۰۰ دارم ازت!
عربی ۳۰% ۳۰%
شیمی ۷۰% ۸۰% با تمرکز بیشتری بر مباحث استوکیومتری این درصد اضافی رو بدست میاری
زمین ۲۰% ۰% اصلاً لازم نیست زمین بزنی- ضریب زمین برای این رشته صفره
ادبیات ۷۰% ۷۵% روی تست های قرابت معنایی ها باید دقت بیشتری کنی
خیلی مهمه که منابع درسی رو درست انتخاب کنی !

بهترین منابع کنکور

آقا دم اونایی که هی کتاب کنکور چاپ می کنن گرم، ولی آخه یه کنکوری مگه چه قدر وقت داره که این همه کتابِ پر از فرمول و معادله رو بخونه! تازه حتی اگر وقتشم داشته باشه! پولشو نداره! داره؟ خب حالشو چی؟ اعصابشو داره بخونه!؟ معلومه که نداره! خیلی مهمه که بتونی از وقتی که داری میذاری نهایت استفاده رو ببری نه این که خودت رو گیج کنی که چی رو خوندی چی رو نخوندی!

 

یه چیز خودمونی هم بگم!

بیشتر مطالبی که می خونیم با یکبار خوندن در ذهنمون تثبیت نمی شن! پس باید سعی کنیم به فکر برنامه ی مرور برای مطالب مهم باشیم.
ویژگی یه برنامه ی خفن چیه؟

یه برنامه ی حرفه ای برنامه ایه که کاملاً منحصر به فرده ! یعنی اگر من شبا راحت ترم که درس بخونم، نمیاد اصرار کنه که شبا بخوابم، روزا درس بخونم! علاوه بر این کمک می کنه تا:

  • مباحثی که اصلاً نخونیم رو مطالعه کنیم
  • مباحثی که یک بار خوندیم رو مرور کنیم.
  • هر چی خوندیم رو جمع بندی کنیم
  • موارد کم اهمیت رو حذف کنیم
  • روی موارد پر اهمیت بیشتر تمرکز کنیم
  • روی تست زنی مون بیشتر کار کنیم

اگه استرس داری! بخون!

کنترل استرس کنکوراسترس اصلاً با آدم شوخی نداره! یعنی این مدلی نیست که به یکی که استرس داره بگی نداشته باشه و اون هم بگه چشم !ولی خب یک سری تکنیک ها هست که با استفاده از اون ها می تونی استرست رو کنترل کنی. اینم یادت باشه که تا حالا هیچ مشکلی با استرس داشتن حل نشده! پس وقتشه که استرس رو کنار بذاری، آستینارو بدی بالا، عینک رو بدی پایین و شروع کنی…

 

 

بد نیست بدونی که …

بعضی از تکنیک های کنترل استرس اینجوریه:

  • مطابق برنامه پیش برو، کارهای امروز رو به فردا ننداز…
  • مدیریت زمانی داشته باش، هر کاری که انجام شد، بغلش تیک بزن..
  • هر از گاهی به خودت جایزه بده ” مثلا بگو اگه از این تعداد تست، X تاش رو درست زدم اون چیزی که دوست دارم رو می خرم” …
  • به اندازه کافی استراحت کن …
  • از تکنیک تنفس استفاده کن …
  • خلاصه برداری رو فراموش نکن …

۳ چالش کلافه کننده ی یه کنکوری که حتما باید راه حلش رو بدونی!

من میدونم یه وقتایی کلافه میشی و خسته! ولی باید تو این چالش جذاب شرکت کنی، اگه از این چالش باحال موفق بیرون بیای بهت قول میدم همه چی همونی بشه که تو می خوای… ولی بی زحمت اگه آماده نیستی، اصلاً تو این چالش نباش ولی اگه اومدی  قول بده تا تهش پایه باشی و ادامه بدی…

چالش اول : چشماتو ببند! فکر کن یه سال دیگه می خوای کنکور بدی …

فوقش رتبت میشه افتضاح، دوستات بهت می خندن! بذار یه چیزی بهت بگم؛ همه اونایی که ترکوندن و رتبه خوب گرفتن کلا مفید ۳ ماه درس خوندن! باقیش دروغه و تبلیغات الکی… شک داری؟ برو دانشگاه تهران ازشون بپرس مفید چقدر خوندی؟ مفیدا!

تو از همین الانم شروع کنی مفید، بازم میگم مفید! بخونی، رتبه ای که دوسش داری میاری…

چالش اینه “ آقا بیا اصلاً با هم فکر کنیم انگار مسابقه می خواد از فردا شروع شه، همه کنکوری هام تو خط شروع هستن، از فردا تو باید تو این مسابقه ازشون جلو بزنی، تا روز کنکورم این کورس ادامه داره! پایه ای تو این کورس شرکت کنی؟

دوست دارم تو این چالش جذاب شرکت کنم

چالش دوم : این تن بمیره با خودت صاف و پوست کنده باش!

دیدی ما کنکوریا دور هم جمع می شیم چیا میگیم؟

  • درس چیه؟ درس بخونم تهش دنبال کار بگردم؟ تحصیل کرده هاش دنبال کارن….
  • فوقش بشه سال دیگه، اصلاً دیوانم مگه وقتی بدون کنکور هست درس بخونم….
  • من استعدادم چیزای دیگه اس، علاقه ام چیز دیگه ای، برم تو این علاقه می ترکونم….(آفرین، واقعاً آفرین که استعدادهاتو میشناسی، به خدا کلی باهات حال کردم)
  • و اگرم یه خورده با کلاس باشی، من می خوام از ایران برم!

همش قبول، خدایی درست گفتی، ولی به نظرت اگه همه کارای دیگه مون رو یه سال عقب بندازیم، آسمون که به زمین نمی یاد، یکم دیرتر انجام میشه! همین…. فدا سر هممون! ولی خداییش کنکور همین یه ساله، همین یه باره…..

  • اگر از پس کنکور برنیایم، از پس هیچ کاری تو زندگی مون بر نمیایم، کنکور فقط کنکور نیست! شخصیتمون رو شکل میده و باید بهت بگم تو این مسیر چه ببری چه ببازی شخصیتی که بهش تبدیل می شی ارزشمندتر از هر چیز دیگه ایه……

چالش اینه ” تو باید اول بگی میخوای بخونی یا میخوای بهونه دربیاری؟ اگه می خوای بخونی بزن قدش به ما هم بگو هدفت رتبه چنده؟

من عاشق هدف گذاری این چالشم، می خوام شرکت کنم

چالش سوم : دستتو بگیر به زانوی خودت!

فشار روانی روت زیاده، میدونم، مدرسه، معلم ها، آزمون ها، پدر و مادر حتی دوستات و همکلاسی ها… همه اینا ممکنه انقدر روت فشار روانی بیارن که کم بیاری، حقم داری. ولی بذار واقعیتو بگم! اگه فکر کردی یه روز از خواب پا می شی و همه اینا OK می شه، پدر و مادرت دیگه از روی دوس داشتن پیگیرت نمی شن، معلم ها اذیت نمی کنن، آزمونات روال میشه و ….. کور خوندی …. پس به جای پاک کردن صورت مسئله کنکور، همین الان دست بجنبون!

چالش اینه “متعهد میشم دیگه روی فرد x حساب باز نکنم، اگرم اذیتم کنن خودم حلش می کنم!”

 من عاشق اینم مشکلاتم رو خودم حل کنم، پس دوست دارم تو این چالش شرکت کنم

نگران نباش ! ما اینجا باهاتیم…

مشاوره تخصصی کنکور با خانه مشاورهحالا هر چقدر هم که ما بگیم نگران نباش، طبیعیه که نگران باشی ولی ما اینجاییم که از همین الان که داری این مقاله رو می خونی تا دقیقه ای که نشستی سر جلسه کنکور، کنارت باشیم. ما می دونیم که کلی سؤال داری، یه وقتایی از این که درس بخونی خسته می شی، یه زمانی دوست داری کنکور بره بمیره، دوست داری زلزله بیاد همه چی تموم شه! ولی حقیقت این که یه روز که به اون هدف های ذهنی ت رسیدی، از این که کنکور رو جدی گرفتی و مطابق برنامه پیش رفتی از خودت تشکر می کنی!

یادت نره که ما اینجا باهاتیم و می تونی برای برنامه ریزی یا هر سوالی که ذهنتو مشغول می کنه یا حتی برای بیان حال و احوالت تو این روزا با ما تماس بگیری…

نظرت چیه با هم یه کلیپ باحال ببینیم؟ 
راهنمای مطالعه
تماس با مشاور تماس با مشاور تماس با مشاور
تماس با مشاور تماس با مشاور تماس با مشاور