مشاوره حقوقی طلاق، مهریه، نفقه و حضانت

مشاوره حقوقی طلاق، مهریه، نفقه و حضانت

چرا باید قبل از هر اقدامی با یک مشاور حقوقی طلاق مشورت کنیم؟

مشاوره حقوقی طلاقاز زمانی که انسان ها متمدن شدند، روز به روز قانون های بیشتری را برای زندگی فردی و اجتماعی شان وضع کردند. این قوانین در واقع برای جلوگیری از هرج و مرج، تنش و درگیری و تجاوز انسان ها به حقوق همدیگر است. قوانین چنان با زندگی ما خو گرفته اند که احتمالاً حتی نمی توانیم یک جامعه بی قانون را تصور کنیم.

با وجود قانون مندی جوامع، هر روز اتفاقاتی در سراسر جهان می افتند که برای حل و فصل شان باید از مراجع قانونی کمک بگیریم. اتفاقاتی مثل نزاع و درگیری، به اجزا گذاشتن سفته، دزدی و….

مشاوره حقوقی مهریهدر چنین موقعیتی کسی که در حقش ظلم شده و قربانی بی قانونی شده، اگر از حقوق خودش و روند قانونی احقاق حقوقش در کشوری که در آن زندگی می کند بی اطلاع باشد، نمی تواند از خودش دفاع کند. از آن جایی که بسیاری از ما از قوانین بی اطلاع هستیم، در چنین شرایطی می توانیم از مشاوره حقوقی استفاده کنیم.

مشاوره حقوقی فرایندی است که به واسطه آن، افراد در ارتباط با مشاوران متخصص و با تجربه ای قرار می گیرند که در رشته حقوق فارغ التحصیل شده اند، کاملاً بر قوانین تسلط دارند و می توانند به مراجعان و مخاطبانشان راهکارهای قانونی بدهند.

[postbox2 txt=”در تمامی زمینه های حقوقی ازدواج و طلاق، مهریه، نفقه و …”]

طلاق :

وقتی دو نفر تصمیم به ازدواج می گیرند، در حقیقت تصمیم گرفته اند که تا وقتی زنده هستند همراه و همسفر همدیگر باشند. اما زندگی همیشه آن طور که دوست داریم پیش نمی رود و گاهی جدایی غیرقابل اجتناب می شود.

طلاق به راحتی اتفاق نمی افتد و روندهای قانونی آن را امکان پذیر می کنند. مشاوره حقوقی فرصتی است که به واسطه آن می توانیم از این روندها آگاه شویم.

مشاوره حقوقی طلاق

انواع طلاق :

قوانین کشور ما برخاسته از شرع و اسلامی هستند. بنابر فقه اسلامی طلاق شامل دو نوع رجعی و بائن است و طلاق بائن هم به دو نوع طلاق خلع و مبارات و عسر و حرج تقسیم می شود. هر کدام از این انواع طلاق شرایط مخصوص به خودشان را دارند.

به عنوان مثال در طلاق خلع، بی میلی نسبت به ادامه زندگی مشترک یک طرفه و از جانب زن نسبت به همسرش است. در این حالت زن باید مبلغی را به مرد بپردازد. این مبلغ می تواند همه مهریه، بخشی از آن یا منبع مالی دیگری باشد.

در طلاق رجعی مرد در مدت عده اجازه دارد به سمت همسرش بازگردد و به او رجوع کند و در طلاق بائن، بعد از خوانده شدن صیغه طلاق، پیوند زناشویی کاملاً از بین می رود.

همان طور که گفتیم هر کدام از انواع طلاق شرایط و قوانین خاص خودش را دارد. برای اطلاع از این شرایط و قوانین می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

طلاق توافقی :

طلاق توافقی مدرن ترین و بی دردسرترین نوع طلاق است. در این طلاق همسران هر دو، به دلایل مختلفی تصمیم به جدایی می گیرند و هر دو درباره این موضوع که بهتر است به زندگی در کنار همدیگر ادامه ندهند، اتفاق نظر دارند.

در طلاق توافقی زن و مرد در مورد مسائلی مثل مهریه، نفقه، اجرت المثل، حضانت فرزند و…. به توافق می رسند.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه فرایند طلاق توافقی، می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

طلاق از طرف مرد :

در قانون ما، مرد می تواند در هر زمانی برای طلاق همسرش اقدام کند اما نمی تواند حقوق او را ضایع کند و باید قبل از جدایی مهریه، نفقه، اجرت المثل و…. را بپردازد، یا در این موارد توافق کند. حتی طبق قانون، در شرایطی که زن هیچ قصور و بدرفتاری ای نداشته باشد و مرد همچنان بر طلاق پافشاری کند، باید نصف دارایی اش را به زن بپردازد.

برای آگاهی از کلیه قوانین مرتبط با طلاق از طرف مرد با مشاوران حقوقی مرکز تماس بگیرید.

طلاق از طرف زن :

زن در قانون ما حق طلاق ندارد مگر به دو شرط:

  • قانون طبق شروط ۱۲ گانه ضمن عقد به زن حق طلاق بدهد. این شروط شامل مواردی مثل نفقه ندادن مرد، اعتیاد مرد به الکل یا مواد مخدر، سوء رفتار مرد، بیماری خطرناک مرد، ازدواج مجدد بدون اجازه همسر، بچه دار نشدن مرد بعد از پنج سال و…. است.
  • زن حق طلاق داشته باشد. یعنی به صورت شرط ضمن عقد، برای اجرای صیغه طلاق، وکالت بلاعزل گرفته باشد.

برای آگاهی از کلیه قوانین مرتبط با طلاق از طرف زن با مشاوران حقوقی مرکز تماس بگیرید.

مهریه :

مهریه یکی از بخش های مهم ازدواج زن و مرد در ایران است. همان طور که گفتیم قوانین ما شرعی هستند. دین اسلام مهریه را پشتوانه ای اجتماعی و اقتصادی برای زن می داند تا در صورت جدایی کمتر آسیب ببیند و بتواند از نظر اقتصادی روی پای خودش بایستد.

مهریه هم مثل هر قانوی دیگری، قوانین و شرایط مخصوص به خودش را دارد. این قوانین همواره در کشور ما مبحث داغ و پر حاشیه ای بوده است. چون این قابلیت را دارد که خسارت مالی جدی ای به مرد وارد کند و حتی موجب به زندان افتادن او شود.

مشاوره حقوقی مهریه

انواع مهریه :

مهریه انواع متفاوتی دارد و هر کدام از انواع مهریه طبق قانون شرایط خاص خودشان را دارند.

مهرالمسمی :

مهرالمسمی مهریه ای است که در زمان عقد و توسط زوجین مشخص می شود.

برای آگاهی از کلیه قوانین مرتبط با مهرالمسمی می توانید با مشاوران مرکز تماس بگیرید.

مهرالمثل :

مهرالمثل نوعی از مهریه است که در صورت رابطه جنسی کامل میان زن و مرد و عدم تعیین مهریه (مهرالمسمی)، به زن تعلق می گیرد.

در واقع اگر طلاق قبل از تعیین مهر و بعد از نزدیکی اتفاق بی افتد، زن مستحق دریافت مهرالمثل می شود و قانون این مهریه را با توجه به وضعیت و طبقه اجتماعی و اقتصادی زن و اطرافیانش مشخص می کند.

برای آگاهی از کلیه قوانین مرتبط با مهریه مهرالمثل می توانید با مشاوران مرکز تماس بگیرید.

مهرالمتعه :

چنانچه مهریه زن در زمان عقد ذکر نشده باشد و مرد قبل از مشخص کردن مهریه و رابطه جنسی همسرش را طلاق دهد، مهرالمتعه به زن تعلق می گیرد. این مهریه متناسب با وضعیت مالی مرد است.

همان طور که همه ما دیده ایم و شنیده ایم، مهریه های سنگین به مردان بسیاری آسیب زده و حتی آن ها را راهی زندان کرده اند. به همین دلیل تغییر بعضی قوانین در ایران موجب شده که از مهریه های غیرمعقول جلوگیری شود.

طبق این قوانین، اگر میزان مهریه بیشتر از ۱۱۰ سکه شود، در صورت تقاضای مهریه از جانب زن و عدم تمکن مالی مرد، مرد فقط موظف است که ۱۱۰ سکه را بپردازد.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه شرایط پرداخت مهریه، در طول زندگی مشترک یا بعد از طلاق، می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

برای آگاهی از کلیه قوانین مرتبط با مهریه می توانید با مشاوران حقوقی مرکز تماس بگیرید.

نفقه و تمکین :

نفقه (بر طبق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی) شامل تمامی نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن مانند غذا، مسکن، پوشاک، اثاثیه منزل و هزینه های درمان و حتی خادم است البته در صورتی که زن عادت به داشتن خادم داشته باشد و یا به واسطه مریضی نیاز به آن داشته باشد. قاعده کلی این است که حقوق زوجه شامل همه نیازهای متعارف است. شایان ذکر است که از ملاک های مهم کارشناس برای تعیین حقوق، نیازهای زوجه و شان او می باشد.

تمکین بدین معنی است که زن باید در منزل مشترکی که شوهر اختیار کرده است، زندگی نماید و از شوهر، در انجام وظایف خاص زناشویی اطاعت نماید. مطابق قانون مدنی، ریاست خانواده از خضایص مرد است و به زنی که عمداً و بدون عذر قانونی و شرعی تمکین نکند، ناشزه گفته می شود. بر طبق ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی، هرگاه زن بدون مانع شروع، از ادای وظایف امتناع کند و در واقع تمکین نکند، مستحق حق خود نخواهد بود.

پرداخت نفقه

حضانت و ولایت :

قبل از هر اقدامی باید به تفاوت حضانت با ولایت بپردازیم. ولایت که معمولا با حضانت اشتباه گرفته می شود به زمانی اطلاق می شود که پس از فوت، ولایت امور مربوط به اطفال به پدر بزرگ یا فردی که قبل از فوت پدر در نظر گرفته شده است، سپرده می شود. برخی به اشتباه فکر می کنند که حضانت کودکان در نبود پدر، با پدربزرگ است در حالی این شرط صادق نیست.

حضانت به معنی مراقبت روحی، جسمی، مادی و معنوی در کنار تعلیم و تربیت آن ها می باشد که حق و تکلیف والدین است و اگر حضانت کودکان به یکی از والدین سپرده شود، این وظایف بر عهده والد مذکور خواهد بود.

حضانت فرزندان پس از طلاق

چرا مشاوره تلفنی حقوقی طلاق ؟

استقبال از مشاوره های تلفنی هر روز بیشتر از دیروز می شود. شاید از خودتان بپرسید که چرا فردی باید از طریق تلفن به دنبال پاسخ سوالات حقوقی اش باشد. برای پاسخ به این سوال می توان به مزایای فراوان مشاوره های تلفنی اشاره کرد. مزایایی مثل:

مشاوره تلفنی حقوقی طلاق

  • کم هزینه تر و مقرون به صرفه تر بودن، نسبت به مشاوره حضوری
  • صرف زمان کمتر و مناسب بودن برای افرادی که مشغله های زیادی دارند
  • عدم دسترسی به مراکز مشاوره حضوری
  • مناسب بودن برای افراد خجالتی و کسانی که تمایلی به گفت و گوهای رودر رو ندارند
  • عدم افشای اطلاعات و هویت شخصی

[postbox2 txt=”در تمامی زمینه های حقوقی ازدواج و طلاق، مهریه، نفقه و …”]

خانه مشاوره در موضوعات زیر به شما کمک می کند:

  • مشاوره حقوقی طلاق ، مشاوره حقوق طلاق تلفنی ، نحوه مطالبه مهریه و…
  • پرداخت نفقه ، پرداخت نفقه فرزند دختر ، شرایط نفقه در دوران عقد و …
  • مهریه زن فوت شده، شرایط دریافت مهریه عندالمطالبه، نحوه قسط بندی مهریه در دادگاه و…
  • مشاوره طلاق توافقی ، مشاوره طلاق غیابی ، مشاوره حقوقی طلاق آنلاین و…
راهنمای مطالعه
تماس با مشاور تماس با مشاور تماس با مشاور
تماس با مشاور تماس با مشاور تماس با مشاور