مشاوره آموزش مهارت های زندگی

چرا لازم است که مهارتهای زندگی را بیاموزیم؟

نتایج بسیاری از پژوهش های روانشناختی نشان می دهند که ریشه بسیاری از مشکلات و بیماری های روانشناختی ما، فقرمان در مهارت های ارتباطی است. ما برای بسیاری از فعالیت های زندگی مثل رانندگی، آشپزی، پرورش گل و گیاه و…. نیازمند مهارت آموزی هستیم. پس چطور ممکن است که برای تعامل با همکارانمان در محیط کار، زندگی زناشویی، فرزند پروری، روابط اجتماعی و…. هیچ مهارتی کسب نکنیم؟

آمارها نشان می دهند که نرخ طلاق در ایران رو به رشد است و فقر در مهارت های ارتباطی یکی از مهم ترین عوامل طلاق است. این یعنی که بسیاری از همسران نمی توانند با همدیگر ارتباط برقرار کنند، حرف همدیگر را بشنوند، همدلی کنند و در مواجهه با مشکلات و بحران ها، به جای حفظ آرامش و حل مسئله، درگیر می شوند و حتی گاهی دعوا و زد و خورد می کنند.

به همه این دلایل گفته شده، مشاوره مهارت های زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است. این نوع مشاوره به ما کمک می کند تا در زندگی فردی و اجتماعی مان، رفتارهای منطقی و سالمی داشته باشیم و به جای هیجانی عمل کردن، با استفاده از مهارت های زندگی تصمیم های عاقلانه ای بگیریم، روابط با کیفیتی برقرار کنیم و راحت تر به اهدافمان دست پیدا کنیم.

برای مشاوره در زمینه مهارت های زندگی می توانید با مشاوران مرکز تماس بگیرید.

آداب و مهارت های زندگی یعنی چه؟

برای این که درک بهتری از مهارت های زندگی داشته باشیم، بهتر است که به مهم ترین مهارت ها و کارآمدی آن ها در فعالیت های فردی و اجتماعی مان اشاره کنیم.

مهم ترین مهارت های زندگی شامل موارد زیر هستند:

ارتباط مؤثر و مهارت برقراری ارتباط با دیگران :

یکی از بزرگ ترین مشکلات ما در محیط خانواده، کار و جامعه این است که بلد نیستیم رابطه مؤثر و مفیدی با دیگران برقرار کنیم. ارتباط مؤثر نوعی از ارتباط است که در آن افراد به هم گوش می کنند، همدیگر را می پذیرند، افکار و احساساتشان را با همدیگر در میان می گذارند، همدلی می کنند و….

مشاوره مهارت های زندگی فرصتی برای یادگیری ارتباط مؤثر است.

گوش دادن فعال :

گوش دادن فعال یکی از مهم ترین مهارت های زندگی است و در همه حوزه ها، مخصوصاً زندگی مشترک کیفیت روابط ما را بالا می برد.

بسیاری از ما وقتی در حال تعامل با دیگری هستیم، فقط می شنویم. یعنی به پیامی که دریافت می کنیم توجهی نداریم و بیشتر به دنبال این هستیم که هر چه زودتر حرف خودمان را بزنیم. همین موضوع باعث می شود که نتوانیم ارتباط مؤثری برقرار کنیم و حتی دچار تعارض شویم.

یادگیری مهارت گوش دادن موجب پیشگیری از بسیار سوء تفاهم ها و بدفهمی ها می شود. همدلی و صمیمیت را افزایش می دهد و باعث می شود که حرف دیگران را به خوبی درک کنیم و در مقابل پیام مان را به درستی انتقال دهیم.

گفت و گو :

اگر بلد نباشیم گفت و گو کنیم، چطور می توانیم در اجتماع دوام بیاوریم؟ چطور می توانیم زندگی مسالمت آمیزی با اعضای خانواده مان داشته باشیم؟ با یادگیری مهارت گفت و گو در واقع یاد می گیریم که چطور رفتار دوستانه و مؤدبی داشته باشیم، موضوعی را مطرح کنیم، سؤال بپرسیم، به سؤال ها پاسخ دهیم، به صحبت های دیگری واکنش نشان بدهیم و…..

گفت و گوهای سالم روابط سالم را می سازند و در مشاوره مهارت های زندگی قابل یادگیری اند.

همدلی :

هر کدام از ما انسان منحصر به فردی هستیم، جهان بینی متفاوتی داریم و با مشکلات ویژه ای دست و پنجه نرم می کنیم. هر چقدر درکمان از جهان بینی و مسائل دیگری بالاتر برود، رابطه سالم تری با او برقرار خواهیم کرد.

مشاوره مهارت های زندگی فرصتی برای یادگیری همدلی است. مهارتی که به ما کمک می کند تا همسرمان را بهتر درک کنیم، رابطه دوستانه ای با همکارمان برقرار کنیم، از نگاه فرزندمان به دنیا نگاه کنیم و….

وقتی همدلی کردن را بلد باشیم، لازم نیست حتماً با دیگران هم نظر باشیم تا به دغدغه هایشان اهمیت بدهیم.

صبر کردن :

آدم های عجول و آن هایی که طاقت تجربه های سخت را ندارند، معمولاً آسیب می بینند، نمی توانند به راحتی به اهدافشان دست پیدا کنند، کنترلشان را از دست می دهند و حتی روابطشان ممکن است شکست بخورد.

ما در دنیای امروز برای انجام هر کاری نیازمند صبوری هستیم و پرورش و صبر احتمال موفقیت مان را در هر زمینه ای افزایش می دهد.

حل مسئله :

امکان ندارد هیچ زندگی ای بی مسئله باشد. همه ما مدام در حال مواجه شدن با مسائل و چالش های جدید هستیم. شکست بسیاری از افراد در زندگی خانوادگی و اجتماعی ناشی از این است که حل مسئله بلد نیستند.

در مشاوره مهارت های زندگی یاد می گیریم که چطور راهکارهایی برای حل مشکل پیدا کنیم و چطور بهترین راهکار را انتخاب کنیم.

مهارت تصمیم گیری در زندگی :

زندگی کردن بدون تصمیم گیری بی معنی است. از ساده ترین کارها مثل خریدن لباس گرفته تا انتخاب رشته تحصیلی و شغل، با تصمیم گیری محقق می شوند.

اگر این مهارت را بلد نباشیم، ممکن است از میان همه انتخاب هایی که داریم، مسیری را انتخاب کنیم که به ضرر ما است. تصمیم گیری درست و مفید یک مهارت است و آدم هایی که این مهارت را بلدند زندگی موفق تری دارند.

تفکر انتقادی :

اگر توانایی تحلیل و بررسی و درک نکات مثبت و منفی پدیده های مختلف را نداشته باشیم، به آدمی تبدیل می شویم که هر چه را دیگران می گویند دربست قبول می کند، از خودش ایده ای ندارد، خلاق نیست، ضعف ها را نمی بیند و….

آدم هایی که تفکر انتقادی ندارند، معمولاً نمی توانند در حوزه های کاری پیشرفت کنند چون همه چیز را به راحتی می پذیرند و جهان بینی مستقلی ندارند. خوشبختانه تفکر انتقادی مهارتی است که به واسطه مشاوره مهارت های زندگی در آن پیشرفت می کنیم.

این ها فقط تعدادی از مهارت های زندگی هستند. مهارت های زندگی طیف وسیعی را دربرمی گیرند و تنوع بالایی دارند. برای آگاهی بیشتر در این زمینه می توانید با ما تماس بگیرید.

پیشنهاد می کنیم برای مشاوره در زمینه مهارت های زندگی با مشاوران مرکز تماس بگیرید.

چرا مشاوره مهارت های زندگی موفق تلفنی ؟

استقبال از مشاوره های تلفنی روز به روز می شود وبسیاری از افراد ترجیح می دهند که به جای مراجعه به مراکز مشاوره حضوری، تلفن را بردارند و با یک مشاور حرفه ای و متخصص تماس بگیرند. دلیل این استقبال را می توان در مزایای فراوان مشاوره تلفنی دید. مزایایی مثل:

  • کم هزینه تر و مقرون به صرفه تر بودن، نسبت به مشاوره های حضوری
  • صرف زمان کمتر و مناسب بودن برای افرادی که مشغله های زیادی دارند
  • مناسب بودن در موقعیتی که دسترسی به مراکز مشاوره حضوری ممکن نیست
  • مناسب بودن برای افراد خجالتی و کسانی که تمایلی به گفت و گوهای رو در رو ندارند
  • عدم افشای اطلاعات و هویت شخصی

چنانچه شما هم مشتاق یادگیری مهارت های زندگی هستید می توانید از طریق تلفن ثابت و با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۷۵ تماس بگیرید و از خدمات مشاوره مهارت های زندگی استفاده کنید.

[postbox2 txt=”مهارت های زندگی”]

خانه مشاوره در موضوعات زیر به شما کمک می کند:

  • مشاوره مهارت های زندگی ، مهارت ارتباط موثر با دیگران ، مهارت های تصمیم گیری شغلی
  • مشاوره روابط اجتماعی، مهارت ارتباط موثر با دیگران ، مشاوره مهارت حل مسئله و تصمیم گیری و راه های مثبت اندیشی
  • آموزش مدیریت هیجانات، مهارت های زندگی مشترک ، مشاوره و آموزش مدیریت زمان 
  • مشاوره مهارت های زندگی تلفنی ، آموزش مهارت های زندگی به کودکان ، آموزش مهارت نه گفتن به کودکان ، مهارت تصمیم گیری در کودکان ، نوجوانان و …
راهنمای مطالعه
تماس با مشاور تماس با مشاور تماس با مشاور
تماس با مشاور تماس با مشاور تماس با مشاور