مرکز مشاوره افسردگی

۶ گروهی که بیشتر از دیگران در معرض افسردگی هستند

افسردگی می تواند به یک معضل جدی تبدیل شود!

در سال های اخیر، افسردگی یکی از شایع ترین اختلالاتی است که درصد قابل توجهی از افراد را به خود دچار ساخته است. از علائم افسردگی می توان به تحریک پذیری اشاره کرد که در برخی موارد ممکن است به بروز رفتارهای خشونت آمیز و پرخاشگری منجر شود، ضمن اینکه افراد افسرده در هنگام گفتگو با مشاوران، به عدم رضایت از زندگی، ناامیدی، بی انگیزگی و عدم لذت از زندگی اشاره می کنند.

از عوامل زیستی این اختلال می توان به کم خوابی یا پرخوابی و اختلال در اشتها اشاره کرد. از طرفی در گفتگو با فرد افسرده گاهی می توان به احساس گناه و خود سرزنش کردن پی برد. افسردگی در مواقعی موجب خودکشی می شود چرا که فرد هیچ امیدی به آینده نداشته و احساس پوچی می کند.

افسردگی در زنان

تحقیقات نشان داده است که زنان، دو تا سه برابر بیشتر از مردان در معرض افسردگی هستند که البته عامل آن را نمی توان به صورت کامل به هورمون ها ربط داد ولی از آنجا که احساس افسردگی پس از بلوغ، آغاز و تا سن یائسگی ادامه می یابد، به نظر می رسد که نقش هورمون ها در این امر، چندان هم کم رنگ نیست. در برخی از موارد ممکن است اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی (PMDD) با افسردگی اشتباه گرفته شود در حالی که با تغییر در رژیم غذایی (مانند کاهش چربی، نمک و کافئین و افزایش مصرف کربوهیدرات) می توان تا حد زیادی، اثرات آن را کاهش داد.

افسردگی در افرادی که مبتلا به بیماری های فیزیکی هستند

این گونه به نظر می رسد که افراد با سابقه بیماری های روانی، قلبی و عروقی و دیابت بیشتر در معرض ابتلاء به افسردگی هستند. که البته جای تعجب ندارد چرا که بیماری می تواند تاثیرات مختلفی را بر کیفیت زندگی افراد بگذارد.

افسردگی در سالمندان

از آنجا که بسیاری از افراد دوره ی سالمندی را همزمان با دوره ی افسردگی شدید و از کار افتادگی می دانند، معمولاً افسردگی که در این دوران ایجاد می شود، پیگیری نمی شود. اما از آنجایی که سالمندان به دلیل ناتوانی های مرتبط با کهولت سن، از بودن در اجتماع و انجام فعالیت های جمعی، سرباز می زنند، احتمال افسردگی در این گروه بیشتر از سایرین است.

افسردگی در بارداری و پس از زایمان

از جمله بازه های زمانی زندگی زنان که می تواند آن ها را به افسردگی نزدیک کند، دوره ی تصمیم گیری برای بارداری، بارداری و پس از زایمان است. جالب است که افسردگی پس از زایمان کاملاً شناخته شده است اما افسردگی در دوران بارداری از جمله افسردگی هایی است که کمتر فردی از آن اطلاع دارد. البته زنانی که سابقه افسردگی دارند، بیشتر از سایرین در معرض ابتلاء به افسردگی بارداری هستند. اما از آنجایی که در این دوران، استفاده از داروهای ضد افسردگی می تواند تاثیرات قابل توجهی بر جنین بگذارد، معمولاً روانشناسان تلاش می کنند تا افسردگی در این مقطع از زندگی یک زن را از طریق مشاوره فردی و روان درمانی برطرف کنند.

افسردگی در افراد معتاد

از آنجایی که معمولاً مابین افسردگی و اعتیاد به مواد مخدر، رابطه ی مستقیمی وجود دارد، در حقیقت فرد معتاد برای فرار از حس بدی که نمی داند، افسردگی است، به مواد مخدر روی می آورد و این در حالی است که استفاده ی بیش از اندازه از این مواد، می تواند در تشدید افسردگی بسیار تاثیر گذار باشند.

افسردگی در جوانان

در سن جوانی بحران های عاطفی، تغییر شرایط زندگی پس از بلوغ، ورود به جامعه ی بزرگسالان و … می تواند فرزندان را به سمت افسردگی راهنمایی کند. در این دوره است که برخی از جوانان به اشتباه، برای بهتر کردن حالشان، وارد دنیای معتادان می شوند. نقش یک مشاور خانواده می تواند در این مرحله بسیار برجسته باشد.

در چه زمینه هایی می توانیم از مشاوران خانواده کمک بگیریم؟

این نکته را نباید فراموش کنیم که مشکلات آنقدر که فکر می کنیم بزرگ نیستند ولی اگر نتوانیم آنها را به شیوه های مناسب روانشناسی حل کنیم، ممکن است تبدیل به یک معضل جدی شده و در بسیاری از موارد حتی سبب فروپاشیدن خانواده مان شوند. اگر بر سر دوراهی یا چند راهی مانده اید، اگر نمی دانید باید چه کار کنید، اگر فکر می کنید هیچ کس نمی تواند بهتان کمک کند و یا اگر احساس می کنید چاره ای ندارید، پیشنهاد می کنیم قبل از هر اقدامی، با مشاوران روانشناسی خانه مشاوره تماس بگیرید. 

مشاوره در زمینه مشکلات و انحرافات جنسی

ناتوانی جنسی، سردمزاجی، اختلال نعوظ، دیر انزالی، زود انزالی، کودک آزاری، سادیسم، مازوخیزم و …

مشاوره ازدواج 

ازدواج موفق، اختلاف سنی، مسائل جنسی ازدواج، خیانت، تفاوت فرهنگی، اختلاف طبقاتی، طلاق، دوستی قبل از ازدواج، دوران نامزدی، مسائل جنسی دوران عقد، حد و حدود رابطه، اختلافات خانوادگی و …

مشاوره خیانت 

خیانت در زندگی مشترک، خیانت همسر، راهکارهای پیشگیری از خیانت، ادامه رابطه پس از خیانت، طلاق و …

 

 

مشاوره در زمینه سلامت و آموزش جنسی 

بارداری، بیماری های مقاربتی و بهداشت جنسی، پیشگیری از بارداری، بهداشت جنسی، مهارت های بالا بردن کیفیت رابطه جنسی و …

مشاوره در زمینه کودکان و نوجوانان

بلوغ، طلاق والدین، بهترین روش های تربیتی، ریشه کن کردن حسادت و ترس در کودکان، اختلالات یادگیری و روانی کودکان، رابطه با جنس مخالف در نوجوانان، رفتارهای پرخطر دوران نوجوانی، اعتیاد در نوجوانان و…

مشاوره طلاق

تقاضاهای نامتعارف جنسی، عدم تفاهم جنسی (گرم مزاجی، سرد مزاجی)، بدبینی، پارانوئید، دخالت خانواده ها، عدم علاقه، مشکلات ارتباطی، مشکلات مالی، اعتیاد، سرنوشت فرزندان پس از طلاق و …

مشاوره در زمینه ترک اعتیاد

علائم اعتیاد، ترک اعتیاد، برگشت به مواد پس از ترک، مصرف گل در نوجوانان، شکست عشقی و اعتیاد، اعتیاد در دختران، روش های تضمینی ترک و …

مشاوره ترس و وحشت

غلبه بر انواع ترس مانند ترس از تنهایی، ترس از ازدواج، ارتفاع و … ، ترس های بجامانده از دوران کودکی، درمان ترس و …

مشاوره سالمندان

 

نگهداری از سالمندان مبتلا به آلزایمر، افسردگی سالمندان، اختلالات خواب در سالمندان، احساس تنهایی در سالمندان، سالمندان و کناره گیری از جامعه و ….

 

مشاوره افسردگی

افسردگی در کودکان، نوجوانان، جوانان، بزرگسالان، میان سالان و سالمندان، افسردگی در چهل سالگی، افسردگی پس از زایمان، افسردگی پس از جدایی، شکست عشقی و افسردگی، خودکشی به دلیل افسردگی در جوانان، علل افسردگی، اختلالات خواب، سوء استفاده جنسی از کودکان و افسردگی و …

[postbox3 txt=”مرکز مشاوره افسردگی”]

راهنمای مطالعه
تماس با مشاور تماس با مشاور تماس با مشاور
تماس با مشاور تماس با مشاور تماس با مشاور