انتخاب رشته دکتری ۹۶ علوم انسانی

  • انتخاب رشته دکتری ۹۶  علوم انسانی، انتخاب رشته دکتری، انتخاب رشته دکتری۹۶ دانشگاه سراسری، انتخاب رشته دکتری ۹۶ دانشگاه آزاد
  • دانلود دفترچه راهنمای انتخاب رشته دکتری ۹۶، ظرفیت پذیرش دکتری سراسری و دانشگاه آزاد
  • مراحل مصاحبه دکتری ۹۶، پذیرش بدون کنکور دکتری ۹۶، بورسیه دکتری و ادامه تحصیل خارج از کشور
  • مشاوره انتخاب رشته دکتری و مشاوره تلفنی در رابطه با مراحل مصاحبه دکتری

[postbox txt=”مشاوره انتخاب رشته دکتری – مشاوره جهت آمادکی مصاحبه دکتری- پذیرش بدون آزمون دکتری – بورسیه و ادامه تحصیل خارج از کشور دکتری”]

در این مقاله می خوانید:

انتخاب رشته برای داوطلبان دکتری که تا به حال چندین مرحله آزمون پشت سر گذاشته اند قطعاً با نگاهی تخصصی و با موفقیت بیشتر صورت می گیرد. پس از شرکت در آزمون دکتری و دریافت کارنامه، داوطلب دکتری با دو گزینه انتخاب رشته در دانشگاه های روزانه و غیر روزانه مواجه می شود و در هر گروه که مجاز به انتخاب رشته باشد می تواند انتخاب های خود را آغاز کند. ۵۰ انتخاب برای هر داوطلب در دانشگاه سراسری به او این امکان را یم دهد که طیف متفاوتی از  انتخاب های ایده آل تا انتخاب های منطقی و واقع بینانه را برای خود داشته باشد. مهم ترین نکته در اتنخاب رشته دکتری به دست آورده نمره حد نصاب لازم برای انتخاب رشته است. پس از انتخاب رشته داوطلب باید منتظظر باشد که دانشگاه های انتخاب شده توسط او حد نصاب برای پذیرش دانشجو را اعلام کنند و در صورتی که داوطلب دکتری حد نصاب را کسب کرده باشند می توانند با توجه به زمان اعلام شده برایم صاحبه به دانشگاه مراجعه کنند. با توجه به این که آزمون ورودی دانشگاه آزاد و سراسری در مقطع دکتری ادغام شده است اما انتخاب رشته هر یک به صورت مجزا صورت می گیرد که در ادامه ذکر خواهد شد.

نحوه انتخاب رشته دکتری ۹۶ علوم انسانی:

داوطلب دکتری که مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه های روزانه شده است با توجه به رتبه و تراز خود و در نظر گرفتن علاقه و اولویت های شخصی اش انتخاب رشته خود را آغاز کند. ۵۰ گزینه برای انتخاب رشته می تواند همه ی علایق داوطلب دکتری را پوشش دهد، با نگاهی واقع بینانه داوطلب را به مقصد نهایی اش نزدیک می کند. در صورت کسب نمره حد نصاب لازم، دانشگاه از طریق تماس تلفنی به داوطلب خبر قبولی او را می دهد و زمان مصاحبه را مشخص می کند.

داوطلب دکتری پس از انتخاب رشته باید منتظر اعلام حد نصاب توسط دانشگاه های سراسری کشور باشد که در سایت سنجش اعلام خواهد شد.

داوطلب دکتری باید مراقب باشد که انتخاب رشته ای متناسب با علایق و با توجه به نمره ی کسب شده انجام دهد زیرا پس از اعلام حد نصاب توسط دانشگاه ها به هیچ وجه امکان اضافه کردن رشته وجود ندارد.

نحوه ی انتخاب رشته دکتری آزاد علوم انسانی:

برای انتخاب رشته دکتری در دانشگاه های آزاد کشور باید منتظر زمان اعلام شده توسط این دانشگاه باشیم. داوطلب دکتری می تواند با انتخاب ۴۰ رشته بر حسب علاقه و اولویت های خود باشد. مهم ترین گزینه در انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد در نظر گرفتن علاقه ی داوطلب است. داوطلب دکتری نباید شانس قبولی خود را با دیگر گزینه ها تحت تأثیر قرار دهد. بعد از انتخاب رشته دانشگاه آزاد اعلام می کند که کدام داوطلب به مصاحبه دعوت شده است وبعد از آن نمره ی کل هر داوطلب مشخص می شود و داوطلب با توجه به نمره ی کل کسب شده در انتخاب هایی که داشته پذیرش می شود.

مراحل مصاحبه دکتری ۹۶ علوم انسانی:

هر داوطلب دکتری که دارای حد نصاب نمره علمی لازم باشد، می تواند با توجه به برنامه زمانی دانشگاه ها و شرایطی که در ادامه ذکر خواهد شد با همراه داشتن مدارک به دانشگاه ها برای انجام مصاحبه، مراجعه کنند.

داوطلب حتماً باید کد رشته ی دانشگاهی که حد نصاب نمره ی آن را کسب کرده در انتخاب رشته خود وارد کرده باشد. یعنی حد نصاب نمره ای که توسط دانشگاه ها اعلام می شود مطابق با کارنامه کسب شده باشد و داوطلب دکتری کد آن دانشگاه را در رانتخاب رشته خود وارد کرده باشد. چرا که هیچ تقاضایی در رابطه با افزایش کد رشته محل جدید توسط سازمان سنجش پذیرفته نخواهد شد.

مراحل مصاحبه دکتری سراسری علوم انسانی:

پس از انتخاب رشته و کسب حد نصاب نمره لازم، در صورت پذیرش، دانشگاه برای انجام مصاحبه با دانشجو تماس می گیرد که این اتفاق به طور معمول در هفته آخر تیرماه رخ می دهد.

در محاسبه نمره در مصاحبه ی دانشگاه ها کمی متفاوت است اما اگر داوطلب دکتری آموزشی پژهشی باشد: آزمون ۵۰% ، سوابق آموزشی پژوهشی ۲۰% مصاحبه ۳۰% و اگر داوطلب دکتری پژوهش محور باشد مصاحبه ۳۰% و تهیه طرحواره ۲۰% مؤثر خواهد بود.

برای مثال معیار نمره در مصاحبه دکتری در دانشگاه تهران شامل: ارزیابی تخصصی و عمومی داوطلب است که امتیاز ۵-۰ را دارد. ارزیابی سوابق آموزشی و پژوهشی که امتیاز ۵-۰ دارد. در ارزیابی آموزشی داوطلب دکتری مواردی مثل معدل کل دوره متوسطه، کارشناسی و ارشد مؤثر است. تسلط به زبان انگلیسی نیز تأثیر بسیار زیادی در پذیرش داوطلب دکتری دارد و در ارزیابی پژوهشی، مقالات علمی پژوهشی، تألیف و ترجمه کتاب یا مقالات چاپ شده در همایش های علمی دارای نمره و رتبه بندی است.

نکته ی قابل توجه کسب حداقل ۵۰ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز در مرحله ی نهایی دوره روزانه و کسب حداقل ۴۰ امتیاز برای نوبت دوم الزامی است.

 

نمره مصاحبه دانشگاه تهران:

ارزیابی تخصصی ارزیابی عمومی ارزیابی سوابق آموزشی ارزیابی سوابق پژوهشی
(۰-۳۵) امتیاز

۱- برگزاری آزمون کتبی

 

۲- ارزیابی شفاهی و احتساب امتیاز نمرات دروس تخصصی کارشناسی و کارشناسی ارشد

 

(۰-۱۵) امتیاز

۱- انگیزه فردی

 

۲- حضور تمام وقت در دوره تحصیل

۳- موضوع پژوهشی مورد علاقه

۴- تسلط به زبان و گفتار فارسی

۵- کیفیت پایان نامه ارشد

(۰-۲۵) امتیاز

۱- معدل کل دوره متوسطه

(۰-۳ امتیاز)

 

۲- معدل دوره کارشناسی

(۰-۸ امتیاز)

 

۳- معدل کل دوره کارشناسی ارشد

(۰-۶ امتیاز)

۴- تسلط به زبان انگلیسی

(۰-۲۵) امتیاز

۱- مقاات پژوهشی داخلی و خارجی مرتبط با حوزه تخصصی و پایان نامه، چاپ شده دارای پذیرش چاپ (حداکثر دو مقاله) در مجلات معتبر

مقاله داخلی : ۲- ۰ امتیاز

مقاله بین المللی : ۴-۰ امتیاز

 

۲- تألیف و ترجمه کتاب های تخصصی مرتبط با رشته تحصیلی

ترجمه: ۲-۰ امتیاز

تألیف: ۴-۰ امتیاز

 

۳- مقاله چاپ شده در همایش های علمی ملی و بین المللی (حداکثر ۱۰ امتیاز)

 

۴- اکتشاف و اختراع و برگزیدگی المپیادهای علمی به تأیید مراجع ذی صلاح (حداکثر ۸ امتیاز)

 

با توجه به وزن برابر آزمون و مصاحبه در پذیرش داوطلب دکتری در دانشگاه های سراسری بهتر است داوطلب مصاحبه را  بسیار جدی گرفته و به موارد بالا با دقت توجه کند.

امتیاز برابر مصاحبه و آزمون دکتری، شانس قبولی را بالا می برد. مصاحبه بسیار مهم است.

جهت کسب اطلاعات تکمیلی در رابطه با مراحل مصاحبه از کارشناسان مکز به صورت تلفنی مشاوره بگیرید.

مراحل مصاحبه دکتری آزاد علوم انسانی:

داوطلبان دکتری دانشگاه آزاد و نیز طبق زمان اعلام شده توسط دانشگاه باید برای مصاحبه مراجعه کنند که کارنامه ی نهایی آن ها که حاصل جمع نمره ی کتبی و مصاحبه داوطلب است پس از انجام مصاحبه در اختیار آن ها قرار می گیرد. داوطلبان دکتری دانشگاه آزاد پیش از آزمون جامع، ملزم به شرکت در آزمون زبان انگلیسی و کسب حداقل نمره به طور مثال در آزمون TOEFL، ۶۵ هستند.

پس از انجام مصاحبه، نمره کل بر اساس ۷۵% آزمون و ۲۵% مصاحبه می شود. لازم به ذکر است عدم حضور در مصاحبه به منزله انصراف از ادامه تحصیل تلقی می گردد. یکی از تفاوت های مصاحبه در دانشگاه آزاد با دانشگاه سراسری در این است که هر داوطلب به یک دانشگاه خاص معرفی می شود و هر چقدر شناخت از استایدی که مصاحبه می کند بیشتر باشد شانس موفقیت بالاتر خواهد بود که می توان با گفت و گو با دانشجویان دکتری دانشگاه شناخت از لاساتید را بالا برد.

راهکارهای جزئی می تواند بالاتری نتفاوت را در نگاه مصاحبه کنندگان به شما ایجاد کند.

برای مثال پایان نامه ارشد را مرور کنید، از واژه های انگلیسی تخصصی رشته تان مطلع باشید، از دانشته های خود به خوبی و با تواضع دفاع کنید و مسائلی از این دست که هر چند جزئی هستند اما تأثیر زیادی خواهند داشت.

ظرفیت پذیرش دکتری ۹۶ علوم انسانی:

اعلام ظرفیت پذیرش توسط دانشگاه ها در مقطع دکتری به داوطلبان کمک می کند کهانتخاب رشته بهتری متناسب با علایقشان  و نمره کسب شده داشته باشند. این امتیاز به داوطلب دکتری کمک می کند که از ظرفیت پذیرش دانشگاهی که نمره ی لازم برای آن را کسب کرده مطلع بشود و بتواند متناسب با علایقش خود را برای مصاحبه در آن دانشگاه آماده کند.

ظرفیت پذیرش دکتری سراسری علوم انسانی:

برای اطلاع بیشتر داوطلب دکتری از ظرفیت پذیرش دانشگاه های سراسری در ادامه یک جدول آورده می شود. لازم به ذکر است پذیرش دانشجو در دوره هیا تحصیلی با عنوان نوبت دوم، پیام نور، غیر انتفاعی و پردیس با پرداخت شهریه امکان پذیر است.

رشته روزانه نوبت دوم پردیس خودگردان پیام نور غیر انتفاعی بورس اعزام به خارج
علوم جغرافیایی ۱۵۹ ۳۸ ۸۰ ۱۵ ۰ ۴
علوم اقتصادی ۱۱۳ ۳۶ ۴۳ ۷ ۱۴ ۲
علوم تاریخی ۸۹ ۲۰ ۲۸ ۱۰ ۱۴ ۱
علوم اجتماعی و مددکاری ۹۰ ۲۹ ۱۷ ۵ ۱۷ ۱
حقوق ۱۹۶ ۳۹ ۱۱۱ ۱۰ ۳۵ ۳
علوم سیاسی ۱۴۱ ۴۲ ۲۹ ۰ ۱۲ ۰
مدیریت ۳۰۵ ۷۷ ۱۶۷ ۲۵ ۷ ۱۴
حسابداری ۳۸ ۱۱ ۲۵ ۰ ۰ ۳
علم اطلاعات و دانش شناسی ۲۴ ۷ ۱۱ ۵ ۰ ۱

 

رشته روزانه نوبت دوم پردیس خودگردان پیام نور غیر انتفاعی بورس اعزام به خارج
فلسفه ۶۹ ۱۱ ۱۷ ۰ ۲۰ ۱
علوم تربیتی ۱۶۹ ۲۴ ۵۹ ۱۰ ۰ ۳
مشاوره ۲۵ ۸ ۹ ۰ ۰ ۰
الهیات ۲۹۴ ۸۵ ۵۵ ۵۰ ۱۴۰ ۰
روانشناسی ۱۴۹ ۳۱ ۴۰ ۵ ۷ ۵
علوم ارتباطات ۱۴ ۲ ۵ ۰ ۵ ۳
باستان شناسی ۲۳ ۶ ۲ ۰ ۰ ۰
تربیت بدنی ۱۴۹ ۴۴ ۱۱۲ ۵ ۵ ۱
زبان و ادبیات فارسی ۲۳۵ ۷۰ ۵۵ ۱۰ ۰ ۰
زبان و ادبیات عربی ۹۴ ۲۳ ۲۳ ۰ ۰ ۰
محیط زیست – برنامه ریزی ۳ ۲ ۳ ۵ ۰ ۰

 

ظرفیت پذیرش دکتری آزاد علوم انسانی:

برای اطلاع بیشتر داوطلب دکتری از ظرفیت پذیرش دانشگاه های آزاد در گروه علوم انسانی در ادامه یک جدول آورده خواهد شد:

رشته ظرفیت
زبان و ادبیات فارسی ۹۹۰
زبان و ادبیات فارسی – ادبیات غنایی ۱۶۲
زبان و ادبیات فارسی – ادبیات عرفانی ۳۶
زبان و ادبیات فارسی – ادبیات حماسی ۱۸
زبان و ادبیات عرب ۲۷۰
الهیات و معارف اسلامی – ادیان و عرفان ۲۱۶
الهیات و معارف اسلام – تاریخ و تمدن ملل اسلامی ۱۴۴
الهیات و معارف اسلامی – علوم قرآن و حدیث ۳۴۲
الهیات و معارف اسلامی – فقه و مبانی حقوق اسلامی ۴۱۴
الهیات و معارف اسلامی – فقه و کلام اسلامی ۲۶۶
کلام ۹۰
علوم قرآن و حدیث ۹۰
فقه شافعی ۷۲
کلام – کلام اسلامی ۱۸
تصوف و عرفان اسلامی ۱۸
فقه و حقوق خصوصی ۱۸
جمعیت شناسی ۳۶
مردم شناسی ۱۸
علوم ارتباطات ۱۶۲
جامعه شناسی ۹۰۰
فرهنگ و ارتباطات ۳۶
سیاست گذاری فرهنگی ۱۸
فلسفه تعلیم و تربیت ۱۴۴
روانشناسی ۱۲۶۰
حقوق خصوصی ۵۹۴
حقوق عمومی ۳۰۶
علوم سیاسی ۹۵۴
روابط بین الملل ۳۰۶
حقوق بین الملل عمومی ۳۲۴
حقوق کیفری و جرم شناسی ۶۳۰
علوم اقتصاد ۵۹۴
فلسفه ۲۱۶
مدیریت صنعتی ۵۷۶
تاریخ ۳۹۶
علم اطلاعات و دانش شناسی ۱۲۶
مشاوره ۲۳۴
جغرافیا ۸۱۰
تربیت بدنی ۱۴۴۰

 

ممکن است تعداد بالای ظرفیت های دانشگاه آزاد در مقطع دکتری توجه شما را جلب کند اما نباید فراموش کنید که هر رشته دارای چندین گرایش است و هرکدام از واحدهای دانشگاه آزاد به طور متوسط در هر گرایش ۱۸ نفر پذیرش دارند. بعضی از واحدهای دانشگاه آزاد به طور متوسط در هر گرایش ۱۸ نفر پذیرش دارند. بعضی از واحدهای دانشگاه آزاد، خارج از شکور هستند برای مثال واحد امارات متحدده عربی.

پس همه ی واحدها در همه ی گرایش ها محاسبه شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مشاوران مرکز تماس بگیرید.

دکتری بدون آزمون ۹۶:

داوطلبان دکتری می توانند بدون کنکور در دانشگاه های سراسری و آزاد کشور پذیرش شوند. پذیرش داوطلب دکتری بدون کنکور در هر دانشگاه به صورت مستقل صورت می پذیرد و شرایط دانشگاه ها می توانند از هم متفاوت باشد که در آیین نامه های آن ها ذکر خواهد شد. اما آنچه مشخص است این است که در میان همه ی دانشگاه های کشور یکسری شرایط مشترک است که برای مثال می توان به ((استعداد درخشان بودن، نمره ی بالای معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد)) همچنین ((نبودن مرحله زمانی طولانی از مقطع ارشد)) اشاره کرد.

 

دکتری بدون آزمون دانشگاه سراسری علوم انسانی:

پذیرش بدون آزمون در مقطع دکتری صرفاً به صورت تقسیم و بر اساس فراخوان و اطلاعیه های دانشگاه هاست.

متقاضیان در صورت پذیرش تنها در یک دانشگاه می توانند ادامه دهند نه چند دانشگاه با هم، این امر امکان پذیر نیست.

پس از پذیرش در مقطع دکتری بدون آزمون، امکان انتقالی و تغییر رشته و گرایش وجود ندارد.

یک سری شرایط و نحوه ی امتیاز دهی برای پذیرش بدون کنکور دکتری در دانشگاه های سراسری وجود دارد که در ادامه ذیل چند جدول آورده می شود.

۱- جدول نحوه محاسبه امتیازات پژوهشی

نوع فعالیت حداقل امتیاز حداکثر امتیاز نحوه ارزیابی
الف) مقالات علمی پژوهشی مرتبط با پایان نامه

ب) گواهی ثبت اختراع

ج) برگزیدگی در جشنواره علمی معتبر بین المللی

۷ ۴۰ ü     هر مقاله تا ۷ امتیاز

ü     گواهی اخترا داخلی تا ۵ و بین المللی تا ۷ امتیاز

ü     برگزیدگی داخلی تا ۳ و بین المللی تا ۷ امتیاز

۲- مقاات علمی – ترویجی مرتبط با پایان نامه ۶ §        هر مقاله تا ۳ امتیاز
۳- مقالات چاپ شده در کنفرانس معتبر ۶ §        خارجی تا ۲ و داخلی ۲ امتیاز
۴- تألیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته ۴ §        عالی تا ۴ و بسیار خوب تا ۲ امتیاز
۵- کیفیت پایان نامه کارشناسی ارشد ۴ §        عالی تا ۴ بسیار خوب تا ۲ امتیاز
۶- میانگین کل دوره کارشناسی ۶
۷- میانگین کل کارشناسی ارشد ۵
۸- طول مدت تحصیلی در کارشناسی ۳ §        بیش از ۸ نیمسال کارشناسی پیوسته امتیازی ندارد
۹- طول مدت تحصیلی کارشناسی ارشد ناپیوسته ۳ §        بیش از ۵ نیمسال امتیازی ندارد
۱۰- برگزیدگان المپیادهای  علمی ۵
۱۱- داشتن مدرک زبان معتبر ۸

 

۲- جدول امتیازات مصاحبه

شاخص ارزیابی حداکثر امتیاز
تسلط در تجزیه و تحلیل مسائل علمی و پاسخ گویی به سؤالات ۳ امتیاز
وسعت نظر، نوآوری و کارآفرینی ۳ امتیاز
شخصیت، متانعت و نحوه تعامل ۳ امتیاز
نگرش و اطلاعات فناورانه مرتبط با رشته تحصیلی ۳ امتیاز
توانایی فن بیان و انتقال مطالب ۳ امتیاز
همراستایی زمینه پژوهشی داوطلب با اولویت های علمی اعضای گروه ۱۵ امتیاز

 

نمره کل باید از ۱۰۰ امتیاز محاسبه شود و کسب حداقل ۷۰ امتیاز از فعالیت های آموزشی – پژوهشی و کسب حداقل نمره ۵ از آزمون زبان (MCHE) یا معادل آن ها.

می توانید جهت کسب اطلاعات دقیق تر با مشاوران مرکز تماس بگیرید زیا شرایط ثبت نام و اطلاعیه های دانشگاه ها با هم متفاوت است و مشاوران مرکز به خوبی می توانند در این امر شما را راهنمایی کنند.

دکتری بدون آزمون دانشگاه آزاد علوم انسانی:

دانشگاه آزاد هر سال پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون را بر طبق آیین نامه های خود انجام می دهد. این پذیرش مختص استعدادهای برتر و فارغ التحصیلان ممتاز دانشجویان کارشناسی ارشد است. یکسری شروط مشترک برای پذیرش داوطلب دکتری در دانشگاه های آزاد وجود دارد که در ادامه به صورت تیتروار ذکر خواهد شد:

۱- داشتن حداقل معدل ۱۷ برای رشته پزشکی و دامپزشکی، ۱۸۱۵ برای رشته های علوم انسانی و ۱۷.۵ برای سایر رشته ها.

۲- کسب نمره حداقل ۱۸.۵ برای پایان نامه در کلیه رشته ها

۳- همخوانی و هم نام بودن رشته فارغ التحصیلی ارشد و دکتری

۴- ارائه مقاله معتبر علمی

۵- تعداد نیمسال مقطع کارشناسی ارشد بیش از ۴ نیمسال نباشد.

۶- دانشجو دارای دروس معادل سازی شده در دانشگاه نباشد.

داوطلب دکتری در صورت داشتن شرایط بالا می تواند بر اساس معدل و رتبه بندی خود برای انجام مصاحبه به دانشگاه های آزاد مراجعه کند. دانشگاه هایی که اعلام آمادگی برای پذیرش بدون کنکور در مقطع دکتری داشته اند.

برای اطلاع از لیست دانشگاه ها و شرایط هر کدام از آن ها با مشاوران مرکز تماس بگیرد.

بورسیه دکتری علوم انسانی و ادامه تحصیل خارج از کشور:

سازمان سنجش به منظر تأمین نیروی متخصص و توانمند در تمامی رشته ها، مخصوصاً در رشته هایی که دارای اولویت بیشتر برای نیاز کشور می باشند از بین فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد برای ادامه تحصیل درخارج از کشور اقدام به پذیرش داوطلب دکتری می کند.

داوطلبان پس از پذیرش اولیه در آزمون ورودی دکتری اگر دارای شرایط زیر باشد می تواند برای بررسی وضعیت علمی و مصاحبه حضوری به دانشگاه ها مراجعه کند.

۱- حداقل معدل نمره های دروس کارشناسی و کارشناسی ارشد ناپیوسته به ترتیب ۱۵ و ۱۷ در نظر گرفته شده و دوره های کارشناسی ارشد پیوسته یا دکتری حرفه ای معدل ۱۷

۲- حداکثر سن داوطلب در زمان تقاضا ۳۰ سال باشد.

پس از آزمون ورودی و کسب بالاترین رتبه ی علمی داوطلب دکتری به اداره کل بورس از طرف سازمان سنجش معرفی می شود. پس از آن باید در مصاحبه ی علمی اداره کل بورس و اعزام دانشجو به خارج پذرفته شود و از هیأت مرکزی جذب اعضای هیأت علمی تأییدیه داشته باشد.

پس از انجام مراحل بالا، پذیرفته شدگان اعزام باید حداکثر تا ۳۱ شهریور برای کسب “حد نصاب نمره ی زبان”، “اخذ اعلام نیاز از دانشگاه ها”، “پذیرش شورای تخصصی اعزام” و “دریافت ویزا” اقدام کنند. کشور مورد اعزام به تشخیص اداره کل بورس و اعزام دانشجو خواهد بود. همچنین یک وثیقه که میزان آن با توجه کشور محل تحصیل است باید سپرده شود.

داوطلبان مجرد و متأهل دارای شرایط یکسان می باشند. داوطلب اعزام به خارج از کشور برای مقطع دکتری باید توجه کند که

به هیچ وجه امکان تبدیل بورس خارج به داخل وجود ندارد.

تعیین گرایش در هر رشته دکتری با نظر تخصصی اداره کل بورس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواهد بود. در ادامه رشته های گروه علوم انسانی برای اعزام به خارج ذکر خواهد شد، این بورس تنها مختص به داوطلبان مجاز به انتخاب رشته دوره روزانه می باشد که باید پیش از انقلاب، بند مربوط به علاقه مندی رشته های بورسیه را علامتگذاری کند.

 

گروه علوم انسانی:

نام مجموعه رشته امتحانی ظرفیت
علوم اقتصادی ۲
علوم اجتماعی ۲
مددکاری اجتماعی ۲
حقوق بین الملل عمومی ۱
حقوق خصوصی ۳
مدیریت ۱
علم اطلاعات و دانش شناسی ۱
سنجش و اندازه گیری ۲
روان شناسی ۲
محیط زیست – برنامه ریزی ۱
کارآفرینی ۱
مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز ۱
حقوق نفت و گاز ۱
تربیت بدنی – بیومکانیک    (ورزشی) ۱

 

داوطلب دکتری گروه علوم انسانی باید حداقل نمره زبان برای اعزام به خارج را کسب کند که برای این رشته معادل MSRT=60 و یا معادل آن در آزمون های TOLIMO، IELTs و TOEFL تعیین شده است. نکته ی قابل توجه این است که اگر دانشگاه پذیرش دهنده برای پذیریش دانشجو، نمره آزمون خاصی را مد نظر قرار داده باشد دا,طلب دکتری موظف است آن شرط را تا قبل از اعزام برآورده کند.

بورس دکتری علوم انسانی در دانشگاه آزاد:

دانشگاه آزاد از میان پذیرفته شدگان دوره دکتری تخصصی (PH.O) در صورت نیاز، تعدادی را به صورت بورسیه می پذیرد.

دانشگاه آزاد برای پذیرفته شدگان در برخی از رشته ها که امکان بورسیه نیست، از طریق حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی وام های بلند مدت در نظر گرفته است.

متقاضیان استفاده از بورس تحصیلی پس از قبولی قطعی در آزمون دکتری می توانند به سایت استخدام اینترنتی دانشگاه آزاد مراجعه کنند و نسبت به شرکت در فراخوان دانشگاه اقدام نمایند.

دانشجویان بورسیه موظفند به طور تمام وقت و برابر آیین نامه های مربوطه به تحصیل و تحقیق خود ادامه دهند اما در شرایط زیر می توان بورسیه ی دانشجو را قطع کرد:

۱- دانشجوی بورسیه به دلایل آموزشی قادر به ادامه تحصیل نباشد.

۲- دانشجو از عهده ی انجام برنامه های آموزشی ارائه شده از طرف گروه آموزشی مربوطه بر نیاید.

۳- دانشجو دلیل قانع کننده برای انصراف ارائه دهد.

همچنین شرایط نسبی پذیرش دانشجوی دکتری برای اعزام به خارج از کشور با دانشگاه های سراسری متفاوت است. در دانشگاه آزاد نداشتن بیش از ۳۵ سال سن برای آقایان و ۳۳ سال سن برای خانم ها.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با مشاوران مرکز تماس بگیرید.

 

 

 

 

– جدول نحوه محاسبه امتیازات پژوهشی

نوع فعالیت حداقل امتیاز حداکثر امتیاز نحوه ارزیابی
الف) مقالات علمی پژوهشی مرتبط با پایان نامه

ب) گواهی ثبت اختراع

ج) برگزیدگی در جشنواره علمی معتبر بین المللی

۷ ۴۰ ü     هر مقاله تا ۷ امتیاز

ü     گواهی اخترا داخلی تا ۵ و بین المللی تا ۷ امتیاز

ü     برگزیدگی داخلی تا ۳ و بین المللی تا ۷ امتیاز

۲- مقاات علمی – ترویجی مرتبط با پایان نامه ۶ §        هر مقاله تا ۳ امتیاز
۳- مقالات چاپ شده در کنفرانس معتبر ۶ §        خارجی تا ۲ و داخلی ۲ امتیاز
۴- تألیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته ۴ §        عالی تا ۴ و بسیار خوب تا ۲ امتیاز
۵- کیفیت پایان نامه کارشناسی ارشد ۴ §        عالی تا ۴ بسیار خوب تا ۲ امتیاز
۶- میانگین کل دوره کارشناسی ۶
۷- میانگین کل کارشناسی ارشد ۵
۸- طول مدت تحصیلی در کارشناسی ۳ §        بیش از ۸ نیمسال کارشناسی پیوسته امتیازی ندارد
۹- طول مدت تحصیلی کارشناسی ارشد ناپیوسته ۳ §        بیش از ۵ نیمسال امتیازی ندارد
۱۰- برگزیدگان المپیادهای  علمی ۵
۱۱- داشتن مدرک زبان معتبر ۸

 

 

 

۲- جدول امتیازات مصاحبه

شاخص ارزیابی حداکثر امتیاز
تسلط در تجزیه و تحلیل مسائل علمی و پاسخ گویی به سؤالات ۳ امتیاز
وسعت نظر، نوآوری و کارآفرینی ۳ امتیاز
شخصیت، متانعت و نحوه تعامل ۳ امتیاز
نگرش و اطلاعات فناورانه مرتبط با رشته تحصیلی ۳ امتیاز
توانایی فن بیان و انتقال مطالب ۳ امتیاز
همراستایی زمینه پژوهشی داوطلب با اولویت های علمی اعضای گروه ۱۵ امتیاز

 

 

خانه مشاوره در موضوعات زیر به شما مشاوره می دهد:

  • اصول صحیح انتخاب رشته ارشد دکتری ، انتخاب رشته دکتری سراسری، انتخاب رشته دکتری آزاد
  • مراحل مصاحبه دکتری ، مراحل مصاحبه دکتری سراسری و آزاد، چگونه در مصاحبه دکتری موفق شویم؟
  • پذیرش بدون کنکور دکتری ۹۶ در دانشگاه های سراسری و آزاد و بورسیه و ادامه تحصیل خارج از کشور
  • و هر سوالی که پیرامون این موضوعات ممکن است برایتان پیش آید

[postbox txt=”مشاوره انتخاب رشته دکتری – مشاوره جهت آمادکی مصاحبه دکتری- پذیرش بدون آزمون دکتری – بورسیه و ادامه تحصیل خارج از کشور دکتری”]
[teldo]

راهنمای مطالعه
تماس با مشاور تماس با مشاور تماس با مشاور
تماس با مشاور تماس با مشاور تماس با مشاور